۱۷ اسفند ۱۳۸۳

كانال هاي ارتباطي وبلاگ نويسان

خب، اين طور كه معلوم است وبلاگ زيتون فعلا تعطيل شده! اينكه چرا و چگونه و اينكه آيا خودش موقتاچنين كرده يا لطف دوستان شامل حالش شده من اطلاعي ندارم و اميدوارم از اين طريق دوستاني كه اطلاعات بيشتري دارند خبرمان كنند.
از طرف ديگر دلمان را به سايت جديد گزگ www.gazzag.com خوش شده بود و داشتيم تازه به آن آب و رنگ مي داديم و از دوستان دعوت مي كرديم به ما ملحق شوند كه آن هم به بيماري واگير دار فيلتراسيون دچار شد. اين هم از مزاياي كار فرهنگي است. آنچه مرا جلب سايت هائي شبيه اوركات يا گزگ مي كند در واقع وجود يك مركز اطلاعاتي و دسترسي به دوستان وبلاگ نويس است كه از طريق آن با پيام هاي كوتاه از احوال يكديگر روزانه با خبر مي شديم. مثلا به روز شدن و نوشتن مقاله اي جديد توسط هر يك از دوستان در پيام ها اعلام مي شد و بيننده مي توانست هر كدام را كه مي خواهد براي مطالعه انتخاب كند. از اين طريق بينندگان وبلاگ ها براحتي از هم با خبر بودند.
آنچه كه واضح است دست اندر كاران عرصه ارتباطات اينترنتي به هر دليل خود خواسته يا اجباري نظر كاملا مخالفي دارند و نيت كرده اند به هر شكل و راهي كه شده همه مسيرهاي اينچنيني را مسدود كنند و فكر هم نمي كنم جامعه وبلاگي بتواند توسط روش هاي ايذائي و توماري و انواع پتيشن ها به نتيجه مطلوب برسد.
از مقدمات بالا كه بگذريم فكر مي كنم بايد بدنبال راهي باشبم تا آن ارتباطات را - به هر شكلي كه مي توان ايجادش كرد - حفظ كنيم. فكر مي كنم در شرايط موجود يك ضرورت است و به همين دليل به دنبال روشي هستم تا اين ارتباط را برقرار كنم. مثلا يكي از راه ها مي تواند عضويت در گروه هائي مانند Yahoo group باشد كه معمولا همه يك اشتراك از ياهو را دارند و احتمال مسدود كردنش هم بعيد مي نمايد. ولي دردسر وارد شدن به آن و مشگلات جانبي آن از قبيل انواع هرز نامه ها يا ارسال مطالب تكراري به دفعات و ... كه گريبانمان را در اوركات هم گرفته بود، اين راه را كمي كمرنگ مي كند. يا به عنوان مثال كاري كه جواد طواف در وبلاگش بنام وحي شبانه انجام داده كه حدود سيصد وبلاگ را از طريق Blogrolling لينك داده و مي شود به روز شدنشان را فهميد.
همه اين ها جاي آن فضائي را نمي گيرد كه هر وبلاگ نويس بشود در آن ثبت نام كند و بتواند پيامي كوتاه براي همه بگذارد و يا از نوشته جديدش همه را با خبر كند و ...
من بدنبال آن راهم! هر كس مي داند راهنمائيم كند يا كمكم كند به نتيجه اي اجرائي برسيم.
كاسپين بلاگ هم كه مدتي است به جمع سرويس دهنده هاي وبلاگ اضافه شده است و دارد سر و شكل خوبي به خودش مي گيرد - البته به استثناء قالب هايش كه هنوز چندان متنوع و دلچسب نيستند - ولي لمكانات جديدي را اضافه كرده است كه شايد در نگاهي خريدارانه كار را راحت تر كرده باشد. بد نيست سري بزنيد و نگاهي بكنيد.

هیچ نظری موجود نیست: