۱۳ آذر ۱۳۸۶

گزارش اطلاعاتی آمریکا تهدید اتمی ایران را جدی ندانست

در گزارش تازه منتشر شده شورای اطلاعات ملی آمریکا ادعا شده که ایران برنامه اش برای دستیابی به سلاح هسته ای را در سال 2003 متوقف کرده است.

    منبع: روز آنلاين

    اما در این گزارش هشدار داده شده که ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد و ممکن است بتواند در عرض هشت سال آینده، سلاح هسته ای تولید کند.

    شورای اطلاعات ملی آمریکا سازمانی است که از 16 سازمان اطلاعاتی ارشد آمریکا از جمله سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) تشکیل شده است و بالاترین نهاد اطلاعاتی آمریکا به شمار می رود.

    مقامات اطلاعاتی آمریکایی ادعا کرده اند که در دو سال گذشته، تمایل ایران به دستیابی به سلاح هسته ای کمتر از چیزی بوده که دولتمردان آمریکایی ادعا می کرده اند.

    به گفته این مقامات این مسئله بدین معنی است که ایران به فشارهای دیپلماتیک حساس است.

    کاخ سفید در اولین واکنش گفت این گزارش "خبر خوبی" است، اما در عین حال نشان می دهد که خطر دستیابی ایران به سلاح هسته ای، کماکان "مشکلی جدی" است.

    ایران می گوید برنامه هسته ای اش فقط مقاصد صلح آمیز دارد.

    'ارزیابی محتاطانه'

    این گزارش که از سوی سازمان برآورد ملی آمریکا، از زیرمجموعه های شورای اطلاعات ملی آمریکا، منتشر شده گزارش های اطلاعاتی 16 سازمان اطلاعاتی آمریکا را جمع بندی کرده است.

    نویسندگان این گزارش "اطمینان زیادی" دارند که ایران در سال 2003 و "در پاسخ به فشار بین المللی" برنامه تولید سلاح هسته ای اش را متوقف کرده است.

    نویسندگان گزارش گفته اند "اطمینان نسبی" دارند که ایران برنامه تولید سلاح هسته ای اش را دوباره آغاز نکرده است.

    بر اساس این گزارش ایران در سال 2007 "پیشرفت چشمگیری" در تزریق گاز به سانتریفوژها به قصد غنی سازی اورانیوم داشته است. غنی سازی اورانیوم پروسه ای است که برای تولید مواد اولیه موردنیاز برای ساخت سلاح هسته ای لازم است.

     

    اما نویسندگان گزارش با "اطمینان نسبی" اعلام کرده اند که ایران در استفاده از تجهیزات جدیدش هنوز "با مشکلات تکنیکی قابل توجهی روبروست".

    نویسندگان گزارش این طور نتیجه گیری می کنند که ایران تا دوره زمانی 2010 تا 2015 به اورانیوم غنی شده کافی برای ساخت سلاح هسته ای دست نخواهد یافت.

    این گزارش چرخش مواضعی است نسبت به برآورد دو سال پیش همین سازمان که می گفت ایران به دنبال سلاح هسته ای است.

    'استراتژی درست'

    استیون هادلی، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفت یافته های گزارش تایید می کند که آمریکا "حق دارد نسبت به جاه طلبی های اتمی ایران نگران باشد" و استراتژی جورج بوش "درست" بوده است.

    او تاکید کرد که جامعه جهانی باید "فشار بر ایران را افزایش دهد" و در این راه از منزوی کردن دیپلماتیک، تحریم های سازمان ملل و دیگر اهرم های اقتصادی استفاده کند.

    پل رینولدز، خبرنگار امور جهانی وب سایت خبری بی بی سی، می گوید این گزارش در برآورد فعالیت های هسته ای ایران محتاط است و مدرکی در اختیار کسانی که به دنبال حمله نظامی به ایران هستند قرار نمی دهد.

    به گفته آقای رینولدز این گزارش موضع کسانی را که به دنبال تحریم های بیشتر علیه ایران هستند تقویت می کند، چون ادعا می کند که فشارهای پیشین موثر بوده است.

    گوردون کوررا، تحلیلگر امور امنیتی بی بی سی، می گوید این برآورد در تناقض کامل با لحن ستیزه جویانه و هشدارآمیزی است که از بخش هایی از دولت آمریکا شنیده می شود - جورج بوش رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته هشدار داد ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای "برای جلوگیری از جنگ جهانی سوم حیاتی است."

--
http://zerodegree.persianblog.ir
http://shzerodegree.blogspot.com
http://zerodegree.wordpress.com

هیچ نظری موجود نیست: