۱۲ شهریور ۱۳۸۶

دقيق ترين فرمانده جنگ

واکنش ها به انتصاب فرمانده جديد سپاه

منبع: روز آنلاين
 
ابراهيم کاشفي

سردار يحيي رحيم صفوي که از ديروز با انتصاب فردي جديد در راس اين نهاد نظامي به فرمانده سابق سپاه تبديل شده است در اولين اظهار نظر خود پس از صدور حکم جديد، اعلام کرد از يک ماه و نيم پيش در جريان اين تغيير قرار گرفته و خود را براي آن آماده کرده بود.

رحيم صفوي که اين اظهارات را در برنامه تلويزيوني خبر نيمروز بيان مي کرد، افزود: "احكام حضرت آقا بيشتر از 10 سال طول نمي‌كشد و نمونه آن را در حكم علي لاريجاني در زمان تصدي رياست سازمان صدا و سيما شاهد بوديم."

يادآوري مي شود که فرمانده قبلي سپاه، رحيم صفوي، حدود 18 سال در پست خود خدمت کرد و سرانجام نيز در پي پافشاري خود – که در کنار عوامل ديگر، از دخالت هاي باپشتوانه بالاي قائم مقام خود ذوالقدر در تصميم گيري هاي کلان سپاه و ناراضي بود - از سمت خود کنار رفت.

صفوي در اظهارنظري ديگر، با اشاره به حكم جديد مقام معظم رهبري به عنوان دستيار و مشاور عالي فرماندهي كل قوا در امور مرتبط با نيروهاي مسلح، خاطرنشان كرد: "اين براي اولين بار است كه حضرت آقا يك فرمانده نظامي را پس از پايان ماموريتش در كنار خود مي‌برند و مسئوليتي به او مي‌دهند."

يک روز پس از اعلام اين تغيير در راس نيروي نظامي سپاه از سوي ايت الله خامنه اي رهبري جمهوري اسلامي واکنش ها و گمانه زني ها در اين زمينه آغاز شده است. تغييري که بسياري آن را ناگهاني و در جهت تحولات بين المللي و اندکي نيز امري طبيعي خوانده اند.

محسن سازگارا، يکي از بنيانگذاران سپاه پاسداران، در مورد اين تغيير، با تاکيد بر اينکه "هنوز براي اظهار نظر در اين باره زود است" به راديو فردا مي گويد: "تغيير و تبديلي اين چنين و اعلام خبر آن در ساعت نه و نيم شب، به طور قطع، نشان از تصميمي فوق العاده دارد."

از سوي ديگر خبرهاي منتشره حاکي از نزديکي فرمانده جديد سپاه با محسن رضايي، فرمانده اسبق سپاه پاسداران است. در همين ارتباط، اسم عزيز جعفري در پاي نامه مريدانه ۳۳ فرمانده جنگ به محسن رضايي ديده مي شود. اين نامه که تيرماه ۷۶ و همزمان با پذيرش استعفاي سه سال قبل (سال ۷۳) محسن رضايي و برکناري وي از فرماندهي سپاه پاسداران از سوي رهبر جمهوري اسلامي نوشته شد، آمده بود: "اگر بعد از رهبرمان شما را مرادي که ما را وصل به قبله مان نموده بدانيم، سخني به گزاف و از روي احساسات نگفته ايم. نگراني ما در اين گفته ها اين است که شما در عين آشنايي، غريبيد. کمتر کسي محسن آشناي امام و رهبري را مي شناسد، همان که امام فرمودند، من او را دوست دارم. براي ما و جامانده هاي قافله شهادت، حضور در کنار شما نوعي آرامش بود، ديدن تان نگراني هايمان را برطرف و حضورتان قوت قلب مان بود. شما ستاره درخشان و تابناک سپاه پاسداران، اين نهال نويدبخش انقلاب بوديد. ما شما را بنيانگذار بسياري از ارزش ها مي دانيم و فضاي ديدتان آنقدر عميق بود که خيلي ها در آن سردرگم مي شدند."

محسن رضايي فرمانده اسبق سپاه هم در سال هاي جنگ از عزيز جعفري به عنوان دقيق ترين فرمانده سپاه در جنگ ياد کرده بود.

سايت بازتاب که نزديک به اين سردار سابق سپاه است در پي خبر انتصاب فرمانده جديد سپاه، در معرفي وي نوشت: "محمدعلي جعفري پس از شروع جنگ به عنوان يك بسيجي به جبهه رفته و در سال 1360 به عضويت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درآمد و به دليل ضرورت جبهه‌ها تا پايان جنگ به صورت پيوسته و به عنوان فرمانده قرارگاه‌هاي عملياتي غرب و جنوب مشغول خدمت شد و در سمت‌هايي چون معاونت عمليات سپاه سوسنگرد، فرماندهي تيپ عاشورا و فرماندهي قرارگاه قدس و قرارگاه نجف خدمت كرد... او همچنين دوره فرماندهي و ستاد كه يكي از دوره‌هاي عالي نظامي است را در سال‌هاي 71 و 72 در دانشگاه جنگ سپاه گذراند و مدتي نيز در دوره‌هاي دافوس سپاه به تدريس پرداخت. وي هم‌زمان با تحصيل به عنوان مسئول عمليات ستاد مشترك و جانشين نيروي زميني سپاه مشغول خدمت بود و از سال 1371 مسئوليت فرماندهي نيروي زميني سپاه را به مدت سيزده سال بر عهده گرفت كه در پنج سال آخر آن، مسئوليت فرماندهي قرارگاه ثارالله تهران نيز بر عهده وي بود."

http://zerodegree.persianblog.ir
http://shzerodegree.blogspot.com

هیچ نظری موجود نیست: