۱۲ شهریور ۱۳۸۶

فرمانده جديد سپاه پاسداران كيست؟

منبع: بازتاب
گفته می‌شود سردار صفوی صرفا با اشاره به طولانی شدن ماندگاری خود، از ماه‌ها پیش تمایل خود به کناره‌گیری از فرماندهی سپاه را اعلام کرده بود که سرانجام با این درخواست وی موافقت شد. سردار جعفری از فرماندهان برجسته سپاه در دوران دفاع مقدس به شمار می آید که در آخرین سمت خود، مسوول بنیاد تحقیقات راهبردی سپاه بود.
 
پس از موافقت با درخواست کناره‌گيري سردار سيد يحيي رحيم صفوي، فرمانده کل قوا سردار عزيز جعفري را به عنوان فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي منصوب کردند.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، آيت الله خامنه‌اي ضمن تقدير از تلاشهاي سرلشگر رحيم صفوي، همزمان سرتيپ جعفري را به درجه سرلشگري ارتقا دادند.

گفته مي‌شود سردار صفوي صرفا با اشاره به طولاني شدن ماندگاري خود، از ماه‌ها پيش تمايل خود به کناره‌گيري از فرماندهي سپاه را اعلام کرده بود که سرانجام با اين درخواست وي موافقت شد.

متن احكام رهبري به اين دو تن به اين شرح است:

«بسم‌الله الرحمن الرحيم

سردار سرتيپ پاسدار محمدعلي جعفري

باتوجه به تجارب باارزش و سابقه درخشان شما در دوران‌هاي گوناگون و در رده‌ها و مسئوليت‌هاي متنوع سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، جنابعالي را با اعطاي درجه سرلشگري به فرماندهي اين سازمان انقلابي و خدمتگزار منصوب مي‌كنم.

انتظار دارم پيشرفت روز‌افزون و تحول‌آميز سپاه در همه ابعاد آن را در برنامه‌ مديريت و فرماندهي خويش برجسته سازيد.

لازم مي‌دانم تقدير و سپاس خود را از خدمات ارزنده سردار سرلشگر صفوي ابراز نمايم.

توفيقات همه شما را از خداوند متعال مسئلت مي‌كنم.»

«بسم‌الله الرحمن الرحيم

سردار سرلشگر پاسدار سيديحيي صفوي

به پاس 28سال خدمت صادقانه در عرصه‌هاي گوناگون نظامي و حضور مستمر فداكارانه در جبهه‌هاي دفاع مقدس و 10 سال فرماندهي موفق سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، جنابعالي را به عنوان دستيار و مشاور عالي فرماندهي كل قوا در امور مرتبط با نيروهاي مسلح منصوب مي‌كنم.

انتظار مي‌رود كه با تلاش و كوشش تمام وقت در اين مسئوليت نيز منشأ خدمات برجسته باشيد.

توفيقات شما را از خداوند متعال مسئلت مي‌كنم.

سيدعلي خامنه‌اي

10/6/1386 »

فرمانده جديد سپاه كيست؟

سردار عزيز جعفري از فرماندهان برجسته سپاه در دوران دفاع مقدس به شمار مي آيد و مدت زيادي فرمانده قرارگاه نجف بود كه چند لشگر عمل‌كننده را تحت مديريت خود داشت. او در اين دوران چندين بار مجروح شد و همچنان آثار جانبازي را در بدن دارد. معاونت عمليات ستاد مشترك سپاه و جانشين نيروي زميني ديگر سمتهاي جعفري بوده است.

در آخرين سمت خود، مسئول بنياد تحقيقات راهبردي سپاه بود. وي پيش از آن فرمانده نيروي زميني سپاه بود و بعد از او شهيد احمد کاظمي فرمانده اين نيرو شد.

جعفري از چهره‌هاي مستقل و فرماندهان خوشنام و مقبول در سپاه به شمار مي‌آيد و به نظر مي‌رسد انتصاب او به فرماندهي سپاه، سه سال پس از رياست مركز تحقيقات راهبردي سپاه، به او براي داشتن نگاهي جامع به سپاه، به ويژه زماني كه مورد هجمه تبليغاتي دشمن قرار گرفته سودمند باشد.

با اين حساب سردار رحيم صفوي پس از ده سال از فرماندهي سپاه خداحافظي كرد. پيش از او محسن رضايي به مدت 16 سال فرماندهي اين نهاد مهم را پس از چند دوره فرماندهي‌هاي كوتاه‌مدت برعهده داشت. 

مختصري از زندگينامه فرمانده كل سپاه

سرتيپ پاسدار محمدعلي جعفري، ‌متولد دهم شهريور ماه سال 1336 از شهرستان يزد، دوران تحصيلات ابتدايي تا مقطع دبيرستان را در شهرستان يزد به پايان رساند.

در سال 1356 در دانشگاه تهران رشته معماري قبول شد و هم‌زمان و فعاليت‌هاي سياسي خود را نيز آغاز نمود. عمده‌ترين فعاليت وي در اين دوران، تشكيل انجمن اسلامي دانشكده و راه‌اندازي كتابخانه اسلامي و گروه كوهنوردي در دانشكده بود. وي در جريان مبارزات مردم انقلابي تهران، همدوش مردم و دانشجويان، در تظاهرات شركت مي‌نمود و در آستانه پيروزي انقلاب نيز دستگير شد و به زندان افتاد. در سال 1358 به عنوان نماينده دانشكده در انجمن اسلامي دانشگاه تهران حضور داشت و در تسخير لانه جاسوسي آمريكا در تهران نيز فعال بود.

محمدعلي جعفري پس از شروع جنگ به عنوان يك بسيجي به جبهه رفته و در سال 1360 به عضويت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درآمد و به دليل ضرورت جبهه‌ها تا پايان جنگ به صورت پيوسته و به عنوان فرمانده قرارگاه‌هاي عملياتي غرب و جنوب مشغول خدمت شد و در سمت‌هايي چون معاونت عمليات سپاه سوسنگرد، فرماندهي تيپ عاشورا و فرماندهي قرارگاه قدس و قرارگاه نجف خدمت كرد.

جعفري پس از پايان جنگ براي ادامه تحصيل به دانشگاه بازگشت و در سال 1371 موفق به اخذ مدرك كارشناسي ارشد در رشته معماري شد.

او همچنين دوره فرماندهي و ستاد كه يكي از دوره‌هاي عالي نظامي است را در سال‌هاي 71 و 72 در دانشگاه جنگ سپاه گذراند و مدتي نيز در دوره‌هاي دافوس سپاه به تدريس پرداخت.

وي هم‌زمان با تحصيل به عنوان مسئول عمليات ستاد مشترك و جانشين نيروي زميني سپاه مشغول خدمت بود و از سال 1371 مسئوليت فرماندهي نيروي زميني سپاه را به مدت سيزده سال بر عهده گرفت كه در پنج سال آخر آن، مسئوليت فرماندهي قرارگاه ثارالله تهران نيز بر عهده وي بود.

گفتني است، آخرين مسئوليتي كه از سال 1384 تاكنون از سوي فرماندهي كل قوا به وي محول شده بود، مسئوليت راه‌اندازي مركز راهبردي سپاه بوده است.

http://zerodegree.persianblog.ir
http://shzerodegree.blogspot.com

۱ نظر:

mojtaba mostafavi گفت...

سلام این دولت برایه همه چی‌ پول دارند ولی‌ نه برای یارانه‌ها . هی‌ میگن نیروی هسته‌ای تو نگو ما باید از حالا به بعد هسته بخوریم چون از خورشت الو فقط هستش گیرمون میاد. ما نیروی هسته‌ای می‌خواهیم بزنیم تو سرمون. نه قدرت خرید داریم نه میتونیم از حالا با بعد جایی برویم چون اقایون بنزین را حسابی‌ بالا بردند. آقای احمدینژاد حق نفت ما که گفتی‌ سر سفره هر خانواده ایرانی‌ میاری کو؟ همه رو دادید به عربهای سنی تو غزه بخورند تا عکستون رو همهجای فلسطین بزنند. نه نیروی اتممیت رو می‌خواهیم نه کمکت به غزه. یادت نره که همین ما بسیجیهایی که همه یارانه‌ها رو ازشون بریدی ما باعث شدیم که جنابعالی هنوز رئیس جمهور باشید.