۲۱ آبان ۱۳۸۶

دولت احمدي نژاد با پول نفت چه مي کند؟

 کسي به اين سوال جواب نمي دهد

منبع: روز آنلاين

مهرزاد فرهودي

 

طرح جديد دولت احمدي نژاد در زمينه بودجه نويسي و سه صفحه شدن کتاب بودجه سال 87 نگراني هاي زيادي ‏را در ميان کارشناسان، افکار عمومي و نخبگان ايجاد کرده است. ‏

طرح جديد دولت احمدي نژاد در زمينه بودجه نويسي نگراني هاي زيادي را در ميان کارشناسان، افکار عمومي و ‏نخبگان ايجاد کرده است. در همين زمينه، دکتر رنجبر استاد اقتصاد دانشگاه تهران و از مديران اقتصادي دولت ‏سابق در گفت و گويي با روز به برخي از اين نگراني ها اشاره کرده است.‏

براساس سياستهاي چشم‌انداز 20 ساله‏ ‎ ‎كشور، تأكيد دست‌اندركاران و كارشناسان اقتصادي و همچنين براساس‎ ‎آنچه ‏در قانون برنامه چهارم توسعه جمهوري اسلامي آمده است، براي توسعه اقتصادي و اجتماعي ‎ ‎كشور لازم است تا ‏از حجم بودجه دولت كاسته شده، همچنين فرآيند بودجه‌ريزي كشور ‎ ‎اصلاح گردد. ‏

اما دولت محمود احمدي نژاد که بر اساس گفته هاي برخي اصولگرايان تنها از ديدگاه هاي شخص رئيس جمهور ‏تبعيت مي کند در اقدام جنجالي ديگري، دست به ابتکار جديدي در زمينه بودجه ساليانه کشور زده است که با ‏واکنش کارشناسان اقتصادي مواجه شده است. در اين راستا دولت لايحه بودجه سال 1387 خود را به نحوي تنظيم ‏کرده است که رئوس تغييرات آن نسبت به گذشته بدين شرح است ‎:‎

‏1ـ دولت با انتقال بودجه واحدها و ‎ ‎دستگاه‌هاي مختلف به دستگاه‌هاي بالاسري و وزارتخانه‌هاي آنها به عنوان ‏دستگاه‌هاي‎ ‎مادر، تعداد دستگاه‌هاي ملي را كه نام آنها در بودجه آمده از 500 واحد به 40 دستگاه‏ ‎ ‎كاهش داده ‏است‎.‎

‏2ـ بودجه سال آينده داراي يك ماده ‎ ‎واحده است و تبصره‌ها از آن حذف خواهد شد و اين تبصره‌ها در سه قالب ‏قانونگذاري، اصلاح و شرح و بسط قوانين موجود و همچنين رويكردهاي بودجه، چنانچه ماهيت قانون ‎ ‎داشته باشند ‏به صورت يك لايحه مستقل قبل از تقديم لايحه بودجه به مجلس فرستاده‎ ‎خواهند شد ‎.‎

‏3ـ بنابراين بودجه سال آينده داراي ‎ ‎اسناد لايحه و اسناد پشتيبان خواهد بود كه اسناد لايحه در بخش اول آمده و ‏دولت و‎ ‎مجلس وقت خود را صرف تدوين و تصويب آن مي‌كنند و اسناد پشتيبان كه همان پيوستهاي ‎ ‎بودجه است ‏اطلاعات محتوايي بودجه را در اختيار مجلس قرار مي‌دهد. اسناد لايحه بودجه ‎ ‎حاوي اطلاعات منابع، مصارف و ‏توزيع اعتبارات بين 40 دستگاه اجرايي و همچنين ميزان‏‎ ‎بودجه جاري، عمراني و استاني است ‎.‎

‏4ـ رسيدگي به طرحهاي عمراني نيز در ‎ ‎لايحه تغيير كرده و چنانچه يك بار به تصويب رسيده باشند، ديگر نيازي ‏به تصويب مجدد‎ ‎در خلال لايحه بودجه ندارند ‎.‎

‏5ـ اختيار تعيين اولويت‌ها و نحوه ‎ ‎توزيع منابع با وزير مربوطه و دستگاه اصلي است و همانند سال‌هاي گذشته ‏مسئوليت‎ ‎سازماندهي اعتبارات استاني، شوراي برنامه‌ريزي و توسعه هر استان خواهد ‎ ‎بود‎.‎

‏6ـ به جز بودجه تحقيقات ‎ ‎وزارتخانه‌هاي علوم، بهداشت، دفاع و جهاد كشاورزي اعتبارات تحقيقاتي ساير‎ ‎دستگاه‌هاي اجرايي در معاونت علوم و فناوري رياست جمهوري تجميع خواهد شد و‏ ‎ ‎دستگاه‌ها اعتبارات خود را ‏پس از ارايه برنامه از معاونت مذكور دريافت خواهند ‎ ‎كرد‎.‎

‏7ـ مصرف ارزي دولت 31 ميليارد دلار‏ ‎ ‎از محل صندوق ذخيره ارزي در نظر گرفته شده و علاوه بر آن مبلغ 16 ‏ميليارد دلار هم‎ ‎براي واردات توسط افراد در نظر گرفته شده است. نرخ هر بشكه نفت 1/34 دلار تعيين شده‏ ‎ ‎است ‏كه بانك مركزي موظف است معادل ريالي آن را به حساب دولت واريز كند. رقم كل ‎ ‎بودجه عمومي 646 هزار ‏ميليارد ريال شامل 399 هزار ميليارد ريال بودجه جاري، 1920‏‎ ‎ميليارد ريال بودجه عمراني و 55 ميليارد ريال ‏براي واردات بنزين و يا تملك ‎ ‎داراييهاي سرمايه‌اي در نظر گرفته شده است‎.‎

طرح جديد دولت احمدي نژاد در زمينه بودجه نويسي نيز همانند بسياري ديگر از طرح هاي اداري و اقتصادي اين ‏دولت، واکنش هاي منفي صاحبنظران و کارشناسان اقتصادي را در پي داشته است.‏

در همين زمينه دکتر رنجبر استاد اقتصاد دانشگاه تهران و از مديران اقتصادي دولت سابق در گفت و گو با روز ‏اظهار داشت: "بودجه سال 87 داراي معياب و تبعاتي است که شايد يکي از مهمترين تبعات چنين بودجه اي اين ‏باشد که حقوق نظارتي مجلس نفي و مديران ‎ ‎دولتي در جايگاه مسئولان مستقيم تخصيص منابع كشور قرار ‏مي‌گيرند و احتمال هزينه ‎ ‎كردن بدون ضابطه افزايش مي‌يابد‎.‎‏"‏

‏ ‏

وي تأکيد کرد: "با كلي‌سازي بودجه و حذف بودجه ‎ ‎تفصيلي شفافيت بودجه از بين مي‌رود و امكان سنجش و ‏ارزيابي از دستگاه‌هاي نظارتي‎ ‎سلب مي‌گردد و يك قرن تلاش براي سلب اختيار منابع مالي از دولت و قراردادن ‏آن به ‎ ‎نمايندگان ملت از بين مي‌رود‎.‎ ‏"‏

اين استاد دانشگاه تهران در ادامه اظهار داشت: "با اين شيوه فرآيند چانه‌زني كه در حال حاضر ‎ ‎محدود به فصل ‏بودجه و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و پارلمان كشور است به كل روزهاي ‎ ‎سال، كل وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها ‏تسري پيدا مي‌كند و زمينه را براي نفوذ افراد‎ ‎متنفذ براي تخصيص و سهم‌خواهي بيشتر بودجه فراهم مي‌سازد ‎.‎‏"‏

‏ ‏

وي تصريح کرد: "در اين شيوه بودجه متولي خود را از دست مي‌دهد ‎ ‎و مجموعه‌اي از دولت و وزارتخانه‌ها ‏نمي‌توانند پاسخگوي مسايل بودجه‌اي به صورت عام ‎ ‎باشند‎.‎همچنين به دليل كمبود امكانات در‏ ‎ ‎سازمانها و ‏دستگاه‌ها و نيز نداشتن تجربه، مشكلات جدي در توزيع بودجه ايجاد خواهد‎ ‎شد."‏

دکتر رنجبر در ادامه گفت: "بودجه سال 87 معايب مهم ديگري دارد که مهمترين آنها عبارتند از: دولت‌گرايي تازه ‏با سهم‌خواهي از ‎ ‎درآمد نفت و ايجاد اختلاف نظر و درگيري در تخصيص‌هاي بودجه، نداشتن نگاه ملي و نديدن ‏نقش ‎ ‎تهديدها و تحريم‌ها، افزايش هزينه‌ها و تعديل آنها در نوع جديد، امكان شروع طرحهاي جديد و بدون‎ ‎توجيه و ‏باقي‌ماندن طرح‌‌هاي نيمه‌تمام، امكان بروز كسري بودجه و تراز شدن ‎ ‎سرجمع درآمدها و هزينه‌ها، برگشت به ‏دوره قاجاريه و تقسيم ‎ ‎بودجه به كيسه‌هاي مختلف."‏

‏ ‏

اين صاحبنظر اقتصادي با اشاره به اينکه هر كدام از تبصره‌هاي بودجه بنا به‏ ‎ ‎دلايلي ايجاد شده‌اند گفت: "بايد آن ‏دلايل موجبه بررسي شوند كه آيا هنوز باقي هستند و ‎ ‎يا خير؟ چرا که براي همه آنها نمي‌توان يك تصميم واحد و ‏يكسان گرفت‎.‎‏"‏

دکتر رنجبر اضافه کرد: "متأسفانه دولت آقاي احمدي نژاد به جاي گسترش‏ ‎ ‎بخش خصوصي و كاستن از حجم و ‏اندازه خود و به جاي «كاهش بودجه دولت» اقدام به «كاهش ‎ ‎صفحات بودجه دولت» نموده است‎.‎‏"‏

 

آغاز تغييرات در دولت اصلاحات

تأکيد اين استاد دانشگاه بر کاهش بودجه دولت در حالي است که نقايص نظام بودجه‌ريزي كشور، رويه ‎ ‎چانه‌زني ‏آن، تمركزگرايي و عملياتي نبودن آن، بي‌ارتباط بودن آن با خروجي‌هاي سيستم ‎ ‎اقتصادي، مقرراتي بودن آن به ‏جاي نتيجه محوري، پايين بودن سرعت و پويايي آن، چسبندگي و عدم انطباق‌پذيري آن، و... سبب شده در برنامه ‎ ‎چهارم توسعه، اصلاح نظام بودجه‌ريزي كشور مورد تاكيد قرار گيرد تا امكان كوچك شدن‎ ‎دولت و حجم و اندازه ‏آن، هدايت دولت به سمت برنامه‌ريزي استراتژيك، انجام وظايف ‎ ‎حاكميتي و فراغت از تصدي‌گري فراهم گردد‎.‎

در همين راستا از سال 1380 که دولت اصلاح طلب سيد محمد خاتمي عنان قدرت اجرايي را در کف داشت، ابتدا ‎ ‎اختيار بودجه عمراني و سپس بودجه جاري به استانها تفويض شد و بدنبال آن در شوراي ‎ ‎عالي اداري به طور ‏مرتب اختيارات وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي دولتي نيز به استانها و‎ ‎شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استانها تفويض ‏گرديد. تمامي ‎ ‎اينها باعث افزايش اختيار و‎ ‎ اقتدار استانداريها گرديد و شأن آنها را از نماينده وزارت كشور به ‏نماينده دولت و‎ ‎با اختياراتي در سطح وزير افزايش داد ‎.‎

 

بودجه نويسي در دولت احمدي نژاد‏

اما با تغيير دولت و آغاز سفرهاي استاني ‎ ‎و تخصيص اعتبارات سفر، برنامه چهارم بعنوان يك برنامه ملي تبديل به ‏مجموعه‎ ‎برنامه‌هاي استاني نه چندان هماهنگ با هم گرديد. تمركز سازمان مديريت و برنامه‌ريزي ‎ ‎و اختيارات آن ‏با اختيارات در حال تفويض به استانها رودرروي هم قرار گرفت و چالش ‎ ‎بزرگي را موجب شد كه باعث فروپاشي ‏سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و دگرديسي آن با‎ ‎عنوان جديد گرديد. از اينرو صاحبنظران اقتصادي پيش‌بيني مي‌ ‏کردند كه اين روند همچنان ادامه يابد و اختيارات ‎ ‎بودجه‌اي كشور بيش از پيش راهي استانها گردد‎.‎

اكنون اما در لايحه بودجه 87 اين‏ ‎ ‎اختيارات حتي از مجلس هم گرفته شده و چالشي را براي حقوق نظارتي مجلس ‏موجب شده‎ ‎است. از اينرو کارشناسان اقتصادي پيش بيني مي کنند در آينده، اختلافات دستگاه‌هاي كلان اجرايي با ‏مسئولين محلي ‎ ‎و نمايندگان مجلس بر سر تخصيص اعتبارات بيشتر به استانشان و همچنين سهم‌خواهي مديريت ‏استاني از دستگاه‌ها و دولت مركزي را نظاره‌گر باشيم.‏

در همين ارتباط دکتر رنجبر که سالها در دولت اصلاحات تجربه توزيع بودجه را داشته است مي گويد: "با اين ‏بودجه، مديران ‎ ‎محلي ضمن هزينه كرد درآمدهاي مالياتي استان خود، خواهان سهم بيشتري از اعتبارات ‎ ‎كلان و ‏ملي كشور كه از محل فروش نفت حاصل مي‌شود خواهند بود و همين امر فضاي رقابتي‎ ‎بين استانها و اختلاف ‏نظر و ديدگاه با دولت مركزي را تشديد خواهد كرد. همچنين مديران محلي ‎ ‎خواهان اختيارات بيشتر و بيشتر براي ‏كسب درآمد، هزينه كرد و عدم پرداخت هزينه ‎ ‎بالاسري خود با دولت مركزي خواهند بود و اين امر مي‌تواند ‏عواقب سياسي و امنيتي زيادي براي کشور داشته باشد."‏

اما نگراني ديگري که از بابت بودجه سال 87 وجود دارد مربوط به عملکرد گذشته شخص احمدي نژاد است. ‏امروز منتقدين لايحه بودجه 1387 با‏ ‎ ‎يادآوري خاطرات خود از نحوه هزينه كرد اعتبارات در سالهاي 1382 و ‏‏83 شهرداري تهران‏ ‎ ‎و چگونگي هزينه كرد اعتبارات فرهنگي آن ايام براي توزيع آش و شله‌زرد در ماه‎ ‎رمضان ‏سال 1383 و عدم ارايه اسناد مالي و يا عدم امكان ارايه مستندات مبني‏ ‎ ‎بر تعداد آش‌هاي توزيع شده، نگران چنين ‏هزينه‌كردي بدون ارايه مستندات كافي در ‎ ‎بودجه سال 1387 هستند که مي تواند در مقياسي بزرگتر و فراگير ‏براي كل كشور تبديل به يک فاجعه بزرگ شود. ‏

اين نگراني ها درباره بودجه سال آينده در حالي است که طي ماه هاي گذشته سوالات بسياري از سوي اصلاح ‏طلبان، کارشناسان اقتصادي، اعضاي فراکسيون اقليت مجلس هفتم و بسياري از مردم در ارتباط با چگونگي ‏هزينه شدن درآمد 120 ميلياردي دولت نهم در دو سال گذشته مطرح شده است اما همگي آنها بي پاسخ مانده است. ‏آيا دلارهاي نفتي انباشته شده در خزانه دولت ايران به همان شيوه مبهمي هزينه مي شود که قبلاً احمدي نژاد در ‏استانداري اردبيل يا شهرداري تهران هزينه کرده بود ؟ ‏

 

--
 

هیچ نظری موجود نیست: