۲۹ آبان ۱۳۸۶

خرگوش از خواب بیدار می‌شود؟

تاملی در تحولات اتمی در جناح حاکم
منبع: سايت خبري نوروز

نوروز- محمد جواد روح: در حالیکه رسانه‌های وابسته به دولت و نیز صداوسیما در روزهای اخیر و به دنبال انتشار گزارش اخیر محمد البرادعی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران تبلیغات گسترده‌ای را مبنی بر پیروزی بزرگ ایران و «فرو ریختن پایه‌های اتهام» درباره فعالیت‌های اتمی را سازماندهی کرده بودند و احمدی‌نژاد و افراد نزدیک به وی، نظیر سعید جلیلی و مجتبی ثمره‌هاشمی، مدعی شده بودند که با این گزارش پرونده ایران باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازگردد، به فاصله 48 ساعت صداهای تازه‌ای از رسانه‌های وابسته به نهادهای عالی نظام به گوش می‌رسد که نه تنها ارزیابی آن چنان مثبتی از گزارش البرادعی ندارند، بلکه خواسته‌های وی را «غیرقانونی» و «تحت فشار آمریکا و اسرائیل» توصیف می‌کنند.

به گزارش خبرنگار نوروز، روزنامه‌های «کیهان» و «جمهوری اسلامی» که هردو به نهاد رهبری نزدیک و وابسته هستند، سرمقاله‌های روز یکشنبه خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند. این دو روزنامه، البته به نکات مثبت گزارش البرادعی که به همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرده‌اند، اما نکته اصلی گزارش یعنی تاکید آن بر تداوم غنی‌سازی از سوی ایران (بعنوان اصلی‌ترین خواست شورای امنیت) را نیز از دیده پنهان نداشته‌اند.

این درحالی است که تبلیغات صداوسیما و رسانه‌های وابسته به دولت به‌ویژه روزنامه «ایران» (ارگان دولت) در چند روز گذشته کاملا برمبنای پنهان نگه داشتن ابعاد مهمی از گزارش البرادعی و ارائه گزارشی یکسویه از ماجرا استوار بوده است.

با این حال، به نظر می‌رسد سرمقاله‌های دو روزنامه مؤثر و بانفوذ صبح تهران، نشانه‌ای آشکار از ضرورت کمرنگ شدن این خط تبلیغاتی یکسویه و ظاهربینانه و اتخاذ تصمیمات واقع‌گرایانه در شرایط حساس کنونی باشد.

چنانکه روزنامه «جمهوری اسلامی» در سرمقاله خود بصراحت آورده است: با توجه به این واقعیت‌ها ما نباید در تبلیغاتمان اهمیت نقاط قوت و مثبت گزارش البرادعی را بیش از اندازه بزرگ نمائیم و به نقاط ضعف و منفی آن بی‌توجهی كنیم. این روش به نفع كشور نیست و حتی خود البرادعی و كشورهای غربی را كه باید خود را بدهكار ایران بدانند و دست از بقیه اتهامات و مطالبات غیرقانونی خود بردارند نیز به طمع می‌اندازد. روش صحیح، میانه‌روی و بیان واقعیت‌ها و تشریح نقاط مثبت و منفی و مردم را در جریان ضعف‌ها و قوت‌ها قرار دادن است. با چنین روشی است كه می‌توان زمینه را برای برخورد بامشكلات احتمالی فراهم ساخت.

حتی «کیهان» نیز با وجود رد تمامی ادعاها و مطالبات گزارش البرادعی علیه ایران این نکته را رد نمی‌کند که « بازی سیاسی آمریكا و متحدانش علیه ایران اسلامی» ادامه دارد و آنها «باز هم بر باقی ماندن پرونده هسته‌ای كشورمان در شورای امنیت سازمان ملل اصرار داشته و احتمالا به صدور قطعنامه دیگری اقدام كنند».

البته راهی که برادر حسین شریعتمداری مبنی بر «تجدیدنظر جمهوری اسلامی ایران در تعامل با آژانس و نهایتاً اعلام خروج از NPT» پیشنهاد می‌کند، برخلاف نظر وی « تنها راهكار عاقلانه» نیست و اصولا «راهکار عاقلانه» هم نیست و بیشتر به پیشنهاد و راهبرد معروف ایشان در عرصه سیاست داخلی – یعنی «تخته‌گاز و بدون فرمان راندن»- شباهت دارد؛ اما با این وجود، حتی حسین شریعتمداری هم واقعیت و محتوای اصلی گزارش البرادعی را متوجه شده و خطر «صدور قطعنامه سوم» را گوشزد می‌کند. آیا امیدی به بیدارشدن از خواب خرگوشی هست؟


--
http://zerodegree.persianblog.ir
http://shzerodegree.blogspot.com
http://zerodegree.wordpress.com

هیچ نظری موجود نیست: