۲۶ آبان ۱۳۸۶

عدنان حسن پور در زندان اعتصاب غذا کرد،

منبع: خبرنامه اميرکبير

تداوم شرايط نامناسب حبس و رويه های غيرقانونی در برخورد با عدنان حسن پور روزنامه نگار کرد محکوم به اعدام، وی را ناچار به اعتصاب غذای مجدد کرد.

اعتصاب غذای مجدد عدنان حسن پور در زندان که از روز پنجشنبه پانزدهم نوامبر آغاز شده است به گفته خود وی در اعتراض به شرايط نامناسب حبس و برخوردهای غير قانونی با وی و همچنين تائيد حکم ناعادلانه اعدام وی از سوی ديوان عالی کشور است.

بنابه اين گزارش اين روزنامه نگار کرد روز پنجشنبه در آخرين ملاقات با خانواده خود نسبت به شرايط زندان و برخوردهای غير قانونی شديداً اعتراض کرده و از آغاز اعتصاب غذای مجدد از بامداد روز پنجشنبه خبر داده است.

حسن پور در ديدار با خانواده خود گفته است که وضعيت نگهداری و برخورد با وی کاملاً غير قانونی و غير انسانی بوده و شديداً در زندان تحت مراقبت مسئولين و زندانبانان می باشد.

اين روزنامه نگار کرد محکوم به اعدام گفته است که تمام حرکات و فعاليتهای عادی روزانه وی حتی دستشويی رفتن هم در شرايطی کاملاً پليسی قرار دارد و مانند ديگر زندانيها حق استفاده از تلفن، باشگاه ورزشی و کتابخانه را ندارد.

عدنان گفته است "که از زمان دستگيری و نحوه دستگيری گرفته تا امروز در بند به اصطلاح عمومی و در تمام مراحل بازجويی، محاکمه و حبس طولانی در سلول انفرادی، با وی برخوردهای کاملاً مغاير با اصول و موازين قضايی شده است".

وی همچنين اعلام کرده است که چند روز پيش از طريق روزنامه اعتماد ملی در زندان از تائيد حکم اعدام خود که سی ام مهر ماه سال جاری از سوی ديوان عالی کشور صورت گرفت، مطلع گرديده است.

عدنان حسن پور روزنامه نگار کرد که نزديک به يک سال است در زندان بسر می برد، چهار ماه پيش نيز در اعتراض به حکم ناعادلانه اعدام که همزمان برای وی و هيوا بوتيمار فعال مدنی از سوی دادگاه انقلاب مريوان صادر شد، دست به اعتصاب غذا زد.

اعتصاب غذای طولانی بوتيمار و حسنپور در اعتراض به حکم غير انسانی اعدام و شرايط اسفبار حبس با بی توجهی کامل مقامات و مسئولين ايران و در حين حال با حمايتهای گسترده جهانی مواجه بود.

اين دوفعال کرد بنابه درخواست خانواده، گزارشگران بدون مرز، وکلا و سازمانهای حقوق بشری برخلاف ميل خود به اعتصاب غذای خود پايان دادند.

شرايط هيوا بوتيمار که حکم اعدام وی همزمان با تائيد حکم اعدام حسن پور از سوی ديوان عالی کشور نقض شد در بند نظام زندان سنندج با شرايط عدنان تفاوتی ندارد.

گزارشهای منتشره از خانواده اين دو فعال کرد حاکيست هيوا و عدنان در اثر اعتصاب غذای طولانی، شرايط بد نگهداری و عدم دسترسی آنها به پزشک و بهداری در زندان، دچار ريزش شديد موی سر شده اند.

همچنين گفته ميشود که بوتيمار دچار افسردگی شده و تاکنون کسی نتوانسته است در آن شرايط خبر فوت پدر وی را به اطلاع ايشان برساند.

از سوی ديگر خانواده عدنان حسن پور و هيوا بوتيمار به نحوه ملاقات با فرزندانشان و همچنين وضعيت آنها اعتراض کرده اند.

اين در حاليست که آقای صالح نيکبخت وکيل مدافع عدنان حسنپور و هيوا بوتيمار نيز تائيد حکم اعدام عدنان را غيرقانونی و غير انسانی خوانده است.

نيکبخت گفته است هر منصفی ميداند که اتهامات نسبت داده شده به عدنان حتی اگر صحت داشته باشد از مصاديق محاربه و نهايتاً حکم اعدام نيست.

وی می افزايد با توجه به قانون اصلاحی دادگاههای انقلاب و عمومی در ايران به تائيد اين حکم اعتراض ميکند.

همچنين خانواده های حسن پور و بوتيمار گفته اند که قاضی صدور کننده حکم بدوی، اجازه بررسی مجدد پرونده هيوا و عدنان را به وکلای آنها آقايان محمد صالح نيکبخت و سيروان هوشمندی را نداده است.

آنها نسبت به اين مسئله اعتراض کرده و اعلام کرده اند که مقامات و مسئولين با بی توجهی و برخوردهای غير قانونی که در پيش گرفته اند درصدد از بين بردن فرزندانشان هستند.

همچنين خانوادها اعلام کرده اند به رغم اينکه تلاشهای وکلا از موکلينشان کاملاً قانونی و برپايه ضوابط حقوقی و قضايی بوده است اما برخورد مقامات به گونه ای ديگر است و حتی اجازه ديدار وکلا با عدنان و هيوا را نيز ممنوع کرده اند.

آنها ضمن ابراز نگرانی از اينگونه برخوردهای غيرانسانی و مغاير با موازين زندانی و حق شهروندی گفته اند که اين شرايط موجب شده است که وکلا هيچ اطلاعی از اعتصاب غذای عدنان نداشته باشند.

عدنان حسن پور عضو شورای نويسندگان هفته نامه کردی - فارسی آسو چاپ سنندج بود که دو سال پيش توقيف شد.

وی همچنين با چندين مجله و هفته نامه ديگر از جمله، رافه، روت، زريبار، تريفه، همکاری داشته و مقالاتی را در باب سکولاريزم، عقلانيت، دمکراسی و حقوق بشر به چاپ رسانده است.

حسن پور همچنين علاوه بر اينها فعاليتهای فرهنگی زيادی را از طريق برگزاری جشنواره و کنگره برای شخصيتها و در زمينه های مختلف در انمجن ادبی فرهنگی مريوان، کانون علمی رونان و نهادهای ديگر فرهنگی و مدنی…داشته است.

هيوا بوتيمار نيز از اعضای هيات مديره سازمان غير دولتی فعال در زمينه زيست محيطی بنام " انجمن سبز چيا" و همچنين گزارشگر نشريه اين انجمن و مدير کميته اجرايی آن بود.

منبع خبر: خورهه لات نيوز

--
Sherwood
http://zerodegree.persianblog.ir
http://shzerodegree.blogspot.com

هیچ نظری موجود نیست: