۱۵ اسفند ۱۳۸۶

بيانيه سازمان دانش اموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) در خصوص انتخابات مجلس هشتم

مجلسی که ترکیب آن پیشاپیش تعیین شده است،فاقد اهمیت لازم برای موضع گیری نیروهای سیاسی در خصوص شرکت یا عدم شرکت مردم است
منبع: ادوار نيوز
ادوارنیوز: سازمان دانش اموختگان ایران(ادوار تحکیم وحدت) با صدور بیانیه ای در خصوص انتخابات پیش روی مجلس هشتم اعلام موضع کرد. متن بیانیه سازمان دانش اموختگان به شرح زیر است:
در حالي كه كشورهاي جهان يكي پس از ديگري انتخابات آزاد،دموکراتیک و عادلانه را تجربه مي‌كنند، متاسفانه در كشور ما هر چه زمان به پيش مي‌رود، بر دامنه محدوديت‌هايي كه عادلانه وآزاد بودن انتخابات را مخدوش مي‌كند، افزوده مي‌شود.
تجربه انتخابات پارلماني در جمهوري اسلامي نشان مي‌دهد كه فقط انتخابات مجلس اول، كم و بيش به معيارهاي يك انتخابات آزاد و عادلانه نزديك بود، اما با گذشت زمان، انتخابات مجلس از اين معيارها به طور فزاينده‌اي فاصله گرفته است.
با اين همه، از انتخابات مجلس دوم به بعد، به رغم فقدان ملاك‌هاي انتخابات آزاد كه ورود منتقدان و مخالفان مسالمت جوي نظام را به عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي ممنوع مي‌كرد، حداقلي از رقابت بين گرايش‌ها و سليقه‌هاي مختلف گروههاي درون نظام وجود داشت كه اين خود، برخي از طبقات و اقشار اجتماعي را براي حضور در پاي صندوق‌هاي راي و تاثيرگذاري بر نتيجه انتخابات ترغيب مي‌كرد.
با توجه به فضاي جهاني و اعمال فشارهاي روز افزون بين‌المللي عليه ايران، تصور مي ‌شد كه مسئولان نظام جمهوري اسلامي براي ارائه چهره‌اي مقبول تر از خود به افكار عمومي جهان، در انتخابات مجلس هشتم از شدت محدوديت‌ها بكاهند و زمينه انتخاباتی رقابتي – هر چند طبق معمول غير آزاد و ناعادلانه وغیر موثر – را فراهم كنند..
از طنز روزگار اما، مجريان و ناظران انتخابات مجلس هشتم در اين دوره از انتخابات بر سختگيري‌ براي تاييد صلاحيت داوطلبان نمايندگي مجلس افزودند به گونه‌اي كه نه فقط بسياري از مديران بلند پايه دولت‌هاي پيشين امكان حضور در انتخابات را نيافتند، بلكه در اكثريت قاطع حوزه‌هاي نمايندگي نيز جاي حد اقلي از رقابت بين جناح هاي درون نظام باقي نمانده است.
بنابراين از نگاه سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي(ادوار تحکیم وحدت) برگزاري انتخابات مجلس هشتم با كيفيت كنوني، ضمن آنكه ميزان تكيه نظام سياسي بر رضايت عمومي را در سطح بين‌المللي به چالش خواهد كشاند و راه را براي اعمال فشارهاي جهاني عليه جمهوري اسلامي هموارتر خواهد كرد،علاوه بر این در حوزه داخلي حتی آن دسته از نيروهاي سياسي را كه همچنان مبارزات پارلمانتاريستي را بهترين روش براي اصلاح امور مي‌دانند، نااميدتر و دلسردتر مي‌كند.
اين روند متاسفانه هشدارهاي سازمان دانش آموختگان و بسياري از نيروهاي سياسي روشنفكري در انتخابات های پیشین، مبني بر عدم امكان اصلاحات مورد نياز جامعه در چارچوبي كه اراده آزاد وموثرمردم براي تعيين سرنوشت خود به رسميت شناخته نمي‌شود و تنها به صورت و فرم نهادهاي انتخاباتي توجه دارد را قرين حقيقت كرده است.
در واقع مجلسي كه تركيب آن پيشاپيش به نحوي تعيين شده باشد، از آن ميزان از اهميت برخوردار نخواهد بود كه نياز به موضع گيري نيروهاي سياسي در مورد شركت يا عدم شركت مردم در آن باشد.
اسفند 1386
سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي

هیچ نظری موجود نیست: