۱۷ مهر ۱۳۸۶

تنش در دانشگاه تهران به دنبال سخنرانی احمدی نژاد

منبع: بي بي سي نيوز
جان لین، خبرنگار بی بی سی در تهران:
دانشجویان از افزایش محدودیت ها و سخت تر شدن اوضاع اقتصادی در ایران خشمگین هستند

محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران، امروز دوشنبه ۱۶ مهر به مناسبت آغاز سال تحصيلی جديد دانشگاه ها به دانشگاه تهران رفت. اما اين حضور با اعتراض گروهی از دانشجويان روبرو شد.

خبرگزاری نيمه دولتی فارس از درگيری دانشجويان معترض و منتقد آقای احمدی نژاد با نيروهای حراست دانشگاه خبر داده و تعداد آنها را "اندک" خوانده است.

طبق گزارش ها، دانشجويان معترض به رئيس جمهور ايران، با خواندن سرود "يار دبستانی من" قصد ورود به دانشگاه را داشتند که با ممانعت نيروهای امنيتی مواجه شدند.

يکی از دانشجويان حاضر در دانشگاه تهران به بخش فارسی بی بی سی گفت تعدادی از دانشجويانی که درون دانشگاه حضور داشتند، به سمت در ورودی دانشگاه حرکت کرده و تلاش کردند با شکستن در راه را برای ورود ساير دانشجويانی که بيرون دانشگاه مانده بودند، باز کنند.

 

گزارش رادیویی اسماعیل مهاجر؛ برنامه جام جهان نما

به گفته این دانشجو نیروهای گارد ضدشورش که بیرون میله های دانشگاه حضور داشتند ابتدا با ضربات باتوم دانشجویان را از در دور کردند و وقتی با اصرار دانشجویان مواجه شدند از گاز اشک آور برای متفرق کردن آنها استفاده کردند.

جان لین، خبرنگار بی بی سی در تهران می گوید که دانشجویان از افزایش محدودیت ها و سخت تر شدن اوضاع اقتصادی در ایران خشمگین هستند.

ادوار نیوز، از منابع خبری دانشجویان معترض گفته است که دانشجویان، همچنین اخراج چندین استاد دانشگاه را محکوم و از عدم پاسخگویی آقای احمدی نژاد به مطالبات دانشجویی انتقاد کرده و خواهان آزادی دانشجویان زندانی شده اند.

رادیو دولتی ایران هم طی گزارشی گفت پیش از سخنرانی آقای احمدی نژاد، گروهی از دانشجویان، پلاکاردهایی در حمایت از مواضع رئیس جمهور ایران در نیویورک حمل می کردند. در مقابل گروه دیگری از دانشجویان که معترض به آقای احمدی نژاد بودند به پرتاب سنگ به سوی نیروهای امنیتی پرداختند.

به گزارش منابع خبری، دانشجویان معترض همچنین شعارهایی چون "مرگ بر دیکتاتور" و "مرگ بر استبداد" سر داده اند. در مقابل، دانشجویان حامی آقای احمدی نژاد، شعارهایی در حمایت از وی سر داده اند.

گزارش ها از تهران حاکی از آن است که از یکی دو روز گذشته، نیروهای امنیتی، کنترل محوطه اطراف دانشگاه تهران را به دست گرفته بودند.

خبرگزاری های ایران گفته اند که نیروی انتظامی در منطقه حضور دارد و اوضاع را زیر نظر گرفته است.

به غیر از حضور دانشجویان مخالف، گروه هایی از دانشجویان موافق با رئیس جمهور ایران نیز در محوطه دانشگاه تهران جمع شدند و شعارهایی علیه مخالفان سر دادند. این تعداد از افراد که به گفته خبرگزاری مهر عمدتا از بسیج دانشجویی دانشگاه تهران هستند، خواهان اخراج اساتید به گفته خودشان "بی دین" از دانشگاه شده اند.

"آمریکا در برابر ایران کم آورده"

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران در سخنان خود در دانشگاه تهران در مورد برنامه هسته ای ایران گفت: "آمریکا در برابر منطق هسته ای ایران کم آورده و راهبرد آنها دیگر خاصیتی ندارد."

ایران می گوید که حاضر نیست تحت هیچ شرایطی فعالیت های حساس اتمی خود را به حالت تعلیق در آورد و دستیابی به انرژی هسته ای برای مصارف صلح امیز را حق خود می داند، اگر چه کشورهای غربی می گویند ایران درصدد دستیابی به سلاح هسته ای است، اتهامی که از سوی ایران رد می شود.

آقای احمدی نژاد با اشاره به سخنرانی خود در دانشگاه کلمبیا در نیویورک و حواشی آن گفت: "تمام اقدامات آنها طبق برنامه ریزی قبلی بود و می خواستند مرا (از سخنرانی) منصرف کنند و اعصاب ما را خرد کنند که نتوانیم صحبت کنیم."

وی افزود: "سی چهل دانشجوی ایرانی به من گفتند که می خواهند در سخنرانی حاضر شوند و (می گفتند) تلفن تماسی داده شده که هر کس تماس می گرفت، نوار ضبط شده ای، ده دقیقه علیه ملت ایران و مواضع ایران موضع گیری می کرد."

آقای احمدی نژاد در سفر خود به نیویورک در دانشگاه کلمبیا سخنرانی کرد و به پرسشهای حاضران پاسخ گفت. این حضور و سخنرانی با واکنش های مختلفی در ایران و خارج از آن مواجه شد.

شما می توانید نظرات و مشاهده های خود را (در صورتی که در دانشگاه تهران حضور داشتید) از طریق پنجره موجود در این صفحه بفرستید تا در اینجا درج شود.

 

 

هیچ نظری موجود نیست: