۸ اسفند ۱۳۸۶

ستايش آيت الله خامنه ای از محمود احمدی نژاد، بی بی سی

منبع: بي بي سي نيوز

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران از "پيروزی بزرگ" اين کشور در موضوع مناقشه هسته ای ابراز خشنودی کرده و از محمود احمدی نژاد، رييس جمهور، برای شيوه "بارز" اداره آن، ستايش به عمل آورده است.

آيت الله خامنه ای روز سه شنبه، هفتم اسفند (بيست و ششم فوريه) در ديدار با رييس و نمايندگان مجلس خبرگان رهبری، گفت:"يک نمونه از پيشرفت های نظام اسلامی، مسئله هسته ای است که ملت ايران در اين موضوع، حقا و انصافا به يک موفقيت بزرگ و پيشرفت چشمگير دست يافته است."

آيت الله خامنه ای علاوه بر آقای احمدی نژاد، از نقش مجلس هفتم نيز در موضوع هسته ای تقدير کرد و گفت:" در کنار ايستادگی ملت، مجلس هفتم نيز بر خلاف تلاش عده ای در دوره قبل، واقعا در موضوع هسته ای ايستادگی و پافشاری کرد."

آژانس هسته ای سازمان ملل اين هفته در گزارش تازه ای گفته بود ايران در زمينه فعاليت های هسته ای خود شفافيت بيشتری داشته اما در اين مورد که در حال ساخت بمب نيست، "تضمين های معتبری" ارائه نداده است.

گزارش روز جمعه آژانس به خاطر دادن اجازه بازرسی از برخی نقاط ممنوعه سابق در ايران، از اين کشور ستايش کرده اما می گويد که ايران همچنان از پاسخ دادن به برخی مسائل کليدی طفره می رود.

در بخشی از گزارش به مدارکی اشاره شده که سرويسهای اطلاعاتی ديگر کشورها در اختيار آژانس قرار داده اند و بر اساس اين مدارک، ايران در مراحل آزمايشی و تحقيقاتی توليد کلاهک هسته ای برای موشکهای بالستيک قرار دارد.

ايران ضمن رد اين اتهامات، آنها را ساختگی خوانده است.

در همين حال ديپلمات های غربی در آژانس بين المللی انرژی گفته اند ايران پس از توقف اوليه برنامه سری تسليحات اتمی خود در سال ۲۰۰۳، ممکن است اين برنامه را مجددا از سرگرفته باشد.

سيمون اسميت، سفير بريتانيا در آژانس گفت اسنادی که به آژانس بين المللی انرژی اتمی ارائه شده نشان دهنده فعاليت هايی است که پس از سال ۲۰۰۳ صورت گرفته است.

علی اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی اين مطلب را رد کرده و اين مدارک را جعلی خوانده است.

اما گزارش اطلاعاتی آمريکا که قبلا منتشر شده بود، حکايت از آن داشت که ايران در اين تاريخ، فعاليت های مربوط به توليد سلاح هسته ای را متوقف کرده.

اظهارات سفير بريتانيا پس از ملاقات ۳۵ عضو شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين مطرح شد.

روز گذشته نيز جواد وعيدی، معاون دبير شورای عالی امنيت ملی ايران پاسخ کشورش به پرسش های آژانس را يک موفقيت خواند و گفت: "برخی کشورهای غربی فکر می ‌کردند ما نمی ‌توانيم در مسير جواب به اين سوالات، پشت سرهم حرکت کنيم و صداقت خود را ثابت کنيم و در اين مسير گير خواهيم کرد."

معاون دبير شورای عالی امنيت ملی ايران همچنين اعضای گروه کشورهای۱+ ۵ (اعضای دائم شورای امنيت و آلمان) را متهم کرد که گزارش اخير محمد البرادعی را "بايکوت کرده اند"، زيرا "اگر می ‌خواستند به آن (گزارش) بپردازند، بايد با دلايل فنی و حقوقی توضيح می ‌دادند که به چه دليل به دنبال صدور قطعنامه جديد در شورای امنيت می ‌روند".

در پی انتشار گزارش تازه آژانس، دولت ايران آن را يک پيروزی بزرگ و "پايانی بر پرونده هسته‌ ای جمهوری اسلامی ايران" خواند.

محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران در پيامی به اين مناسبت، "پيروزی تاريخی ملت" را تبريک گفت.

--
http://zerodegree.persianblog.ir
http://shzerodegree.blogspot.com
http://zerodegree.wordpress.com

هیچ نظری موجود نیست: