۱۱ بهمن ۱۳۸۵

روزه سياسي فعالان مدني در کردستان

منبع: روز آنلاين
اعتصاب غذاي نامحدود در زندان بوکان - چهارشنبه 11 بهمن 1385
سامان رسول پور

تشديد فضاي امنيتي در کردستان در چند ماه گذشته به آنجا رسيده که به گفته ي رييس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، شرايط براي فعالان، "به شدت غير قابل تحمل شده است".
در اعتراض به نقض مستمر و دامنه دار حقوق شهروندي در مناطق کردنشين، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در هفته ي گذشته با انتشار فراخواني، به شکلي نمادين 3 روز روزه ي اعتراضي را در محکوميت فشارهاي کم سابقه بر فعالان همه ي عرصه ها اعلام کرد و نهادهاي مدني و جريانات گوناگون سياسي، با اعلام پشتيباني خود در اين حرکت اعتراضي مشارکت نمودند.
به هر ترتيب، طي روزهاي روز گذشته، نه تنها از شدت فشارها وبرخوردهاي دستگاه قضايي و امنيتي کشور با فعالان کم نشده، بلکه فصل تازه اي از دادگاهي، بازداشت و اعدام شهروندان آغاز گرديده است.
در همين راستا، در مريوان، اخيرا عدنان حسين پور عضو شوراي نويسندگان هفته نامه ي توقيف شده ي ئاسو، از سوي نهادهاي امنيتي بازداشت شد. اين روزنامه نگار کرد، روز پنج شنبه ي هفته ي گذشته در منزل خود در شهر مريوان نوسط نيروهاي امنيتي بازداشت و به بازداشتگاه منتقل گرديد. اتهام وارده و دلايل بازداشت وي تاکنون اعلام نشده است.
از سوي ديگر، جلسه ي رسيدگي به اتهامات شيرکو جهاني فعال حقوق بشر و روزنامه نگار مهابادي که از اوايل آذر ماه در بازداشت بسر مي برد، برگزار گرديد. شيرکو جهاني در دوم بهمن ماه جهت رسيدگي به اتهام "نشر اکاذيب" در شعبه ي اول دادگاه عمومي مهاباد حاضر و دو روز بعد، در شعبه ي دوم دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام "اقدام عليه امنيت ملي" بدون حضور وکيل مدافع محاکمه شد.
همچنين گزارشات رسيده حاکي است که نيروهاي امنيتي طي روزها ي سه شنبه و چهارشنبه هفته ي گذشته جهت بازداشت محمد صديق کبودوند، رييس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به منزل وي در تهران مراجعه کرده اند. اين در حالي است که کبودوند در حال حاضر در مسافرت به سر مي برد. وي که پيش تر سردبير هفته نامه ي توقيف شده ي "پيام مردم" بوده، به يک سال حبس تعزيري محکوم گرديده و حکم صادره از سه ماه قبل قطعي شده است.
علاوه بر موارد مذکور، يک زنداني سياسي کرد هم در اعتراض به شرايط خود، در زندان بوکان دست به اعتصاب غذاي نامحدود زده است. سمکو قادر پور جوان 27 ساله اي که به اتهام اقدام عليه امنيت ملي از سه سال پيش در زندان به سر ميبرد، در واکنش به حکم 11 سال حبس و عدم اعطاي مرخصي، از دوم بهمن ماه دست به اعتصاب غذا زده است. اين زنداني در حال حاضر به قرنطينه ي زندان بوکان منتقل گرديده است و برادر وي اعلام کرده که وضعيت جسماني وي بسيار نامناسب بوده و در شرايط خطرناکي به سر مي برد.
سرانجام آنکه در مهاباد، يک جوان کرد در روزهاي گذشته به قتل رسيده است. بيژن بادوزاده جوان مهابادي گه گفته مي شود با يک گروه اپوزيسيون کرد همکاري داشته، در جريان تعقيب و گريز نيروهاي امنيتي، در مرکز شهر مهاباد، در اثر انفجار نارنجک به قتل رسيده است. وي فرزند زنداني سياسي کرد"جهانگير بادوزاده" ميباشد که به اتهام اقدام عليه امنيت ملي به اعدام محکوم گرديده است و هم اکنون در زندان مهاباد در انتظار اجراي حکم مي باشد. لازم به ذکر است که چهار سال پيش، دختر ديگر اين زنداني، در اعتراض به حکم اعدام پدرش، خود را به آتش کشيد و به طرز فجيعي جان باخت.
اما اخبار حاکي از جان باختن شهروندان کرد فقط محدود به موارد ذکر شده نبوده است. از زندان سنندج هم خبر مي رسد که يک شهروند بيجاري به نام "شکرالله عيوضي" که به مرگ محکوم شده بود، در روزهاي گذشته در زندان مرکزي سنندج به دار آويخته شده. وي به ارتکاب قتل متهم شده بود.
در همين ارتباط، 5 سازمان حقوق بشري، طي فراخواني خواهان لغو احکام اعدام در ايران شده اند. تشکل حقوق زن کرد، فعالان حقوق بشر در ايران، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، سازمان دفاع از حقوق بشر اهواز و همچنين سازمان دفاع از حقوق بشر شمال غرب کشور، خواهان حذف حکم اعدام در ايران شده و با ابراز نگراني نسبت به تداوم و افزايش احکام اعدام در کشور، از مدافعان حقوق بشر خواسته اند که جمهوري اسلامي را براي توقف اجراي اين حکم، تحت فشار قرار دهند.
تمام اينها در حالي است که موارد گوناگون نقض حقوق شهروندي در مطبوعات سراسري بازتاب چنداني ندارد و در اين بين، تنها برخي سايت هاي اينترنتي به انعکاس اتفاقات جاري در کردستان مي پردازند.

هیچ نظری موجود نیست: