۱۶ اسفند ۱۳۸۵

اعتصاب غذاي زنان در زندان

منبع: روز آنلاین
آزادي 8 نفر از 33 زن دستگيرشده - چهارشنبه 16 اسفند 1385
شيرين عبادي: دستگيري ها، واکنش به کمپين است
چهل وهشت ساعت پس ازبازداشت سي وسه تن ازفعالان حوزه زنان، هشت تن ازآنها به نام هاي پرستو دوکوهکي، سارا لقايي، ساقي لقايي، نيلوفر گلکار، پرستو سرمدي، ناهيد انتصاري، فريده انتصاري و سارا ايمانيان با قيدقرارکفالت آزاد شدند. شب گذشته همچنين با خانواده هاي چندين تن ديگر اززندانيان ياد شده تماس تلفني برقرارشده تا امروزبا قرارکفالت آزاد شوند. ازجمله اين افراد مي توان به ناهيد کشاورز، ناهيد جعفري، آسيه اميني، سميه فريد و زينب پيغمبرزاده اشاره کرد.
اين درحالي است که پروين اردلان و مهناز محمدي ازبيماري "ام اس" و خديجه مقدم از بيماري قلبي رنج مي برند و فعالان حقوق زنان، به شدت نسبت وضعيت سلامت آنان در زندان - که در صورت عدم مصرف داروهاي لازم به وخامت خواهد گراييد - ابراز نگراني مي کنند. يکي از افراد آزاد شده ديروز به "روز" گفت که محبوبه حسين زاده روزنامه نگار وعضو سازمان غيردولتي کنشگران نيز به لحاظ روحي در زندان تحت فشار قرار گرفته است. محبوبه حسين زاده پيش از اين در روزنامه هاي مختلف و از جمله اعتماد مشغول به فعاليت بوده است.
شيرين عبادي برنده جايزه صلح نوبل، در گفتگو با روز در مورد علت دستگيري گسترده فعالان زنان در سيزدهم اسفند مي گويد: "مهمترین موضوعی که به نظر می رسد باعث اين برخورد شده باشد، اعتراض گسترده جنبش زنان ایران از طریق کمپین یک میلیون امضا نسبت به قوانين تبعيض آميز موجود است." عبادي مي افزايد: "استقبالی که از این طرح شد خیلی بیشتر از آن بود که همگان انتظارش را داشتند. به نظر من این موضوع ، خاطر بعضی از دولتمردان ایرانی را ناراحت کرده، چون تصور نمی کردند که زنان اینچنین منسجم به مخالفت با قوانین تبعیض آمیز برخیزند."
لازم به يادآوري است که از ميان دستگير شدگان، افرادي چون پروين اردلان، نوشين احمدي خراساني وسوسن طهمباسبي طي ماه هاي گذشته بارها توسط مسئولين براي بازجويي درخصوص فعاليت هاي مسالمت آميزي که درحوزه زنان انجام مي دهند براي بازجويي احضار شده بودند. درآخرين مورد هنگامي که سوسن طهماسبي ازسفر خارج ازکشور بازمي گشت، پاسپورت وي توسط مسئولين توقيف شده بود. مجموعه اي ازافراد ياد شده، فعاليت کمپين يک ميليون امضا براي تغيير قوانين ضد زن را همراهي مي کردند. محبوبه عباسقلي، مديرسابق انتشارات جامعه ايرانيان وسردبيرفصلنامه فرزانه نيزهمراه باشادي صدر روزنامه نگار و وکيل دادگستري کمپين "قانون بدون سنگسار" را طي ماه هاي گذشته پي گيري مي کردند.
سايت کنشگران ديروز با انتشارخبري اعلام کرد براي برخي از زندانيان وثيقه هاي سنگين تعيين شده که با مخالفت آنها روبه روشده است. سايت زنستان نيز خبر از اعتصاب غذاي زنان زنداني داده است. به نوشته اين وب سايت "نوشين احمدي خراساني، درتماس تلفني که با همسرش داشته است اعلام کرده است که از امروز ظهر بنا بر تصميمي دسته جمعي همه سي و سه زن بازداشت شده اعتصاب غذا را شروع کردند. احمدي خراساني به همسرش، جواد موسوي خوزستاني گفته است که اين تصميم گروهي را به اين دليل اخذ کرده اند که مسولان قول مساعد داده بودند که امروز همه دستگير شدگان جوان را آزاد کنند و چون اين اقدام صورت نگرفته است، در اعتراض اعتصاب غذا را آغاز کرده اند."
گفت وگوي يکي ازآزادشدگان با "روز"
يکي ازآزاد شدگان روز گذشته درگفت وگو با روز گفت: "پس ازدستگيري، حدود هشت ساعت دراداره اماکن خيابان وزار بوديم. همه اين مدت درزيرزمين به سر برديم. بعد از آن ما را به وسيله دودستگاه ماشين ون به بند 209 زندان اوين منتقل کردند. تا رسيدن به بند 209 چشمانمان باز بود. اما پيش از رفتن به اين بند چشم بند زدند.کلا سي وسه نفر بوديم. آنها ما را به صف کردند تا به داخل سلول ها برند. حدود يک ساعت دريک راهروکنار ديوار با چشمان بسته ايستاده نشسته بوديم. براي شام به ما نان وپنير وچاي دادند. درحالي که چشمانمان بسته بود. همه به وضعيتي که آنجا داشتيم اعتراض کرديم، اما درپاسخ به ما فحش دادند. فحش محبوبشان که خيلي مي گفتند اين بود: «پدرسگ هاي ضد انقلاب». تا اينجا کساني که با طرف بودند همه مرد بودند. بعد تحويلمان دادند به خواهر ها. يکي از زن ها شادي صدر وکيل دادگستري وروزنامه نگار را شناخت. به گفت احوال شما خانم صدر؟ شادي صدر که چشم بند داشت گفتم که شما را نمي بينم. بعد به شادي گفت که چشم بندت را بردار. بعد دهان به دهان رسيد که همان پليس امنيت صبح در جلوي درب دادگاه انقلاب بوده است."
وي درخصوص وضعيت سلول ياد شده گفت: "همه با چشم بند درسالن بوديم. بعد هرچهار پنج نفر را به يک سلول فرستادند. بستگي به فضاي سلول. شنيدم يکي هم شش تايي بوده است. سلوال ما توالت داشت. اما شنيدم که بقيه توالت نداشتند. به نظرم کاملا سلول انفرادي بود که براي چند نفر استفاده مي کردند. من کمتر ازيک ساعت درسلول انفرادي بودم که من را براي بازجويي صداکردند. بازجويي ازساعت 11:30 شب تا سه ونيم صبح طول کشيد. بازجويي هاي تک تک بود. "
"درحين بازجويي بي احترامي نشد. حداقل به من. بازجوها مرد بودند. زني دراتاق نبود ودرمورد اينکه قراراست نگهمان دارند نيز صحبتي نکردند. شنيدم به برخي از افراد ديگر هم خبرداده اند که فردا (چهارشنبه) آزاد مي شوند. "
مخالفت با دستگيري گسترده زنان
خبر دستگيري زنان انعکاس زيادي دررسانه هاي خارجي داشته است ازجمله روزنامه هاي نيويورک تايمز وواشنگتن پست به انعکاس گسترده اخبار اين دستگيري عجيب پرداخته اند. برنامه نظارت بر حمايت مدافعين حقوق بشر (به عنوان برنامه اي مشترک از "سازمان جهاني مبارزه عليه شکنجه" و "فدراسيون بين المللي حقوق بشر") و نيز سازمان عفو بين الملل با انتشار بيانيه هايي دستگيري زنان را محکوم کرده خواستار آزادي آنها شده اند.
در داخل ايران نيز، گروه هاي هاي مختلف به واکنش نسبت به اين واقعه ادامه داده اند. در يکي از آخرين واکنش ها، کانون مدافعان حقوق بشردراعتراض به اين دستگيري ها آن را غيرقانوني اعلام کرده است. نرگس محمدي سخنگوي اين کانون گفته است: "بازداشت فعالان جنبش زنان از سوي نيروي انتظامي امري خلاف قانون است، چرا كه طبق اصل 27 قانون اساسي هرگونه اجتماعي به شرط آن كه مخل به مباني اسلام و مسلحانه نباشد، آزاد است، بنابراين تجمع فعالان جنبش زنان يك تجمع مسالمت‌‏آميز و در راستاي قانون بود و برخورد كنندگان با اين تجمع، امري خلاف قانون انجام داده‌‏اند."
نرگش محمدي که خود ازفعالان حوزه زنان است با اشاره به ماده بيستم اعلاميه جهاني حقوق بشراضافه کرده است: "اين اعلاميه برگزاري هرگونه اجتماعي را از حقوق بنيادين و اساسي بشر معرفي كرده كه جمهوري اسلامي ايران نيز متعهد به اجراي اين اعلاميه است، چرا كه اين اعلاميه از سوي ايران پذيرفته شده و تمامي دولت‌‏ها در ايران نيز بايستي تابع اين اعلاميه باشند و خود را ملزم به اجراي مفاد آن بدانند. او همچنين محمدي، برخورد با زنان تجمع كننده مقابل دادگاه انقلاب تهران در آستانه هشتم مارس (روز جهاني زن) را اقدامي نگران كننده براي جوامع و فعالان حقوق بشري دانست: " ر طول سال‌‏هاي اخير با تجمعات زنان در هشتم مارس، 22 خرداد و نشست آنها براي كمپينگ يك ميليون امضا براي رفع قوانين تبعيض‌‏آميز عليه زنان برخورد شده است كه اين امري نگران كننده است."

هیچ نظری موجود نیست: