۲۵ اسفند ۱۳۸۵

شب عيد معلمان در زندان

منبع: روز آنلاین
زنداني شدن ده ها معلم در تهران - پنجشنبه 24 اسفند 1385

در پي تجمع اعتراضي ديروز معلمان در مقابل مجلس، نيروهاي امنيتي صدها معلم را دستگير کردند که ده ها نفر از آنان – از جمله سران تشکل هاي صنفي فرهنگيان – زنداني شده اند.
اين برخورد در شرايطي صورت گرفت که به گفته ناظران، از همان جلسه بي نتيجه روز سه شنبه معلمان با مسوولان در مجلس براي حل مشکلات معيشتي فرهنگيان، معلوم بود که دولت و مجلس خط برخورد با فرهنگيان را انتخاب کرده اند. حضور سرداران سپاه و مقامات امنيتي مويد اين گرايش جديد دولت ومجلس بود .
در پي اعلام تجمع مجدد معلمان، از سپيده دم روز چهارشنبه نيروهاي ضد شورش با تجهيزات کامل همراه با انبوه نيروهاي انتظامي در ميدان بهارستان وخيابان هاي اطراف مستقر شده بودند. حضور آنها در ضلع شمالي مجلس چشمگير بود.
اين در حالي بود که معلمان بي خبر از اين تدارک عظيم براي برگزاري تجمع اعتراضي راهي بهارستان شده بودند . اما به آنها اجازه حضور در مقابل مجلس داده نشد وحتي حضور انها در پياده روها هم تحمل نشد. در چنين شرايطي بود که وقتي که معلمان دسته دسته وارد پياده روهاي شمال ميدان مي شدند، يورش نيروهاي امنيتي و انتظامي آغاز شد.
به گزارش خبرنگار روز، باهر يورش تعدادي از معلمان دستگير شده وبه خودروهاي ون پليس منتقل مي گرديدند. وقتي خودروها پر شدند، معلمان را در محوطه مدرسه مخروبه اي در ضلع شمالي خيابان مجاهدين زنداني کردند . هرکس در پياده رو لحظه اي مي ايستاد نيز دستگير مي شد. معلمان دربرابر بيمارستان طرفه تجمع کردند و دقايقي بعد نيروي ويژه با باتوم به انها حمله کردند. دستگير شدگان به زير زمين سازمان تبليغات اسلامي منتقل شدند . به دليل کمبود جا، اتوبوس هاي شرکت واحد به خدمت گرفته شدند . تعدادي از معلمان که به دستگيري خود اعتراض مي کردند از سوي نيرو هاي ورزيده وباتوم به دست به شدت مضروب شدند و لباسهاي آنها پاره شد و سپس، کشان کشان به داخل خودرو ها برده شدند.
نيروهاي انتظامي منطقه وسيعي از مرکز تهران را تحت کنترل شديد گرفته بودند؛ از شرق تا ميدان شهدا، از غرب تا چهار راه استانبول، از شمال تا پل چوبي و از جنوب تا چهار راه سرچشمه. ماموران به هر کس که ظاهري شبيه به معلمان داشت به چشم مظنون نگاه مي کردند ودر صورت توقف يا گفتگو او را دستگير مي کردند.
حضور نيروهاي ويژه در مقابل وزارت آموزش وپرورش در خيابان قرني چشمگير بود. تعدادي از معلمان که براي اعتراض در ساعت 13 مقابل وزارت اجتماع کردند به شدت مضروب ودر هتل مرمر مقابل وزارت زنداني شدند.
هنگامي که خبر نگاران در ساعت 14 براي مصاحبه با فرشيدي وزير آموزش و پرورش وارد ساختمان وزارتخانه شدند، از حضور پرتعداد نيروهاي گارد ويژه در طبقه همکف ساختمان وجلو وزارتخانه متعجب شدند . اما فرشيدي هرگونه تجمع معلمان و نيز دستگيري آنها را تکذيب کرد و در مقابل سئوال هاي مکرر خبرنگاران گفت: اگر از دستگيري معلمان خبر داشتم اين شهامت را داشتم که مطرح کنم.
در جريان سرکوب ديروز، علی اکبر باغانی (دبیرکل کانون صنفی معلمان)، محمود بهشتی لنگرودی (سخنگوی کانون صنفی) و علیرضا هاشمی (دبیرکل سازمان معلمان) دستگير شدند.
اسامي تعدادي ديگر از دستگير شدگان به شرح زير است: محمد داوري – علي پور سليمان- قشقاوي – بداغي – نورالله اکبري – اکبر پروشي – محمدرضاخاکبازان - محمود باقري - احمد براتي – اکرم حسني – زهرا شاد – فرشته صباغي – نرگس پيله فروش – محمد بيگي – وچهار تن از دبيران مدرسه نوجوانان انقلاب به نامهاي: نوروز – طاهري – قجاوند - محمدبيگي.
در ميان دستگيرشدگان، نام سجاد خاکساري خبرنگار هفته نامه قلم معلم نيز – که براي انجام وظيفه خبرنگاري در محل حضور داشت - به چشم مي خورد.
به گزارش خبرنگار روز، خانم معلم هاي باز داشت شده در آخرين ساعات روز چهار شنبه با ضمانت همسرانشان آزاد شده اند و روز دوشنيه بايد به دادگاه انقلاب مراجعه کنند. گفته مي شود هفت تن از سران تشکلها به زندان اوين منتقل وبقيه در مکان هاي مختلف از جمله پايگاه ميدان ارک واداره اگاهي تهران در خيابان وحدت اسلامي نگهداري مي شوند. تعداد معلمان دستگير شده را چند صد نفر تخمين مي زنند. به گفته يک فعال صنفي بيش از صد تن از آنها در بازداشت مانده و روز دوشنبه در دادگاه انقلاب حاضر مي شوند .
ساعت 1 بامداد تعداد 50 نفر از معلمان دستگیر شده در روز چهارشنبه 23 اسفند با یک دستگاه اتوبوس از اداره کل آگاهی واقع در خیابان وحدت اسلامی به زندان اوین منتقل شدند

هیچ نظری موجود نیست: