۲ فروردین ۱۳۸۶

حمله شبانه مديريت دانشگاه به ساختمان کانون های فرهنگی دانشگاه اميرکبير

منبع: سایت خبری امروز

خبرنامه اميرکبير: ساختمان کانون های فرهنگی هنری دانشگاه صنعتی اميرکبير (پلی تکنيک تهران) مورد هجوم مديريت اين دانشگاه قرار گرفت. ساختمان کانون ها در اثر اين حمله شبانه بدل به ويرانه شد.
به گفته مسئولان دانشگاه در جمع دانشجويان، شهرداری تهران در رديف بودجه های عمرانی خود در سال ۸۵ بودجه استفاده نشده ای به مبلغ چندين ميليارد ريال دارد که برای ساخت ورزشگاه در نظر گرفته شده بود. بودجه ای که اگر تا روزهای پايانی سال ۸۵ استفاده نشود، طبق قوانين بودجه ريزی امکان استفاده از آن در سال ۸۶ نخواهد بود. لذا شهرداری اجرای پروژه ای را به مديريت دانشگاه اميرکبير پيشنهاد کرد و مديريت دانشگاه اميرکبير نيز برای تصاحب اين بودجه تصميم گرفت با تخريب ساختمان کانون ها و ساختمان مجاور آن، دانشکده کشتی سازی، در محل آن ها ساختمان ورزشگاه مد نظر شهرداری را بنا کند.
از زمان بنای ساختمان دانشکده کشتی سازی بيش از ۲-۳ سال نمی گذرد و اين ساختمان نوساز نيز به منظور اجرای اين پروژه در طرح تخريب قرار گرفته است. اساتيد دانشکده کشتی سازی با اعتراض نسبت به اين عمل مديريت دانشگاه با حيدريان، يکی از مسئولين عمرانی دانشگاه، که از آن ها خواسته بود اتاق های خود را در اسرع وقت تخليه کنند، درگيری لفظی پيدا کرده بودند.
در روزهای باقی مانده تا عيد نوروز، مديريت دانشگاه اميرکبير که در سال جاری مبلغی معادل ۷۵ ميليارد ريال کسری بودجه آورده است، برای دريافت اين بودجه از شهرداری دست به جا به جايی گسترده در دفاتر اداری دانشگاه زده است. در پی اين جا به جايی ها ساختمان مديريت دانشگاه به بيرون از دانشگاه منتقل شده است. دفتر نهاد رهبری به مکان نامعلومی منتقل شده و دفاتر اساتيد دانشکده کشتی سازی به ساختمان مديريت انتقال داده شده است.
مديريت دانشگاه اميرکبير هفته گذشته به فعالين دانشجويی کانون های فرهنگی هنری اعلام کرده بود به هر نحو ممکن بايستی وسايل کانون ها را جمع آوری و بسته بندی نمايند و تحويل انبار دانشگاه بدهند تا پس از تعطيلات نوروزی محلی برای کانون ها در نظر گرفته شود. اما دانشجويان با عدم پذيرش اين امر اعلام کرده بودند تا محل مناسبی به کانون ها اختصاص داده نشود، اقدام به انتقال وسايل نخواهند کرد.
اما در نيمه های شب پنج شنبه هفته پيش، مديريت دانشگاه دستور تخريب ساختمان کانون ها را صادر کرد. در پی اين اقدام به وسايل کانون ها خساراتی زيادی وارد شد. مهاجمين درب ها و شيشه های ساختمان را شکستند و با قطع برق کليه مهتابی ها و لامپ های ساختمان را باز کردند. همچنين رادياتورهای ساختمان باز شده بود و آب باقی مانده در رادياتورها کف ساختمان را پوشانده بود و به اموال کانون ها آسيب زده بود. وسايل کانون ها مانند کيس های کامپيوتر و... روی زمين پرتاب شده بودند.
گفته می شود مديريت دانشگاه با دست زدن به اين عمل سعی کرده است به هر نحو ممکن دانشجويان را مجبور به ترک ساختمان نمايد. همچنين مديريت دانشگاه به دانشجويان اخطار داده بود در روز جمعه کار تخريب ساختمان را آغاز خواهد کرد. لذا دانشجويان مجبور شدند برای جلوگيری از تخريب بيش از اندازه اموال کانون ها، خود اقدام به بسته بندی و اسباب کشی وسايل بنمايند که اين کار تا نيمه های شب جمعه به طول انجاميد.
به دنبال اين عمل دانشجويان به نشانه اعتراض در مقابل مديريت تماميت خواه دانشگاه اميرکبير، اقدام به شعارنويسی بر روی ديوارهای اين ساختمان نمودند. شعارنويسی بر ديوار کانون ها يادآور شعارنويسی دانشجويان اين دانشگاه بر ديوارهای ساختمان معاونت دانشجويی و نهاد رهبری است که خردادماه امسال به نشانه اعتراض در مقابل دخالت های غيرقانونی دانشگاه در انتخابات انجمن اسلامی انجام شد.
برخی از شعارهايی که دانشجويان بر روی ديوارها نوشته بودند به اين شرح است: «برای يک مشت دلار!»، «تو لدری رهايی، بولدوزری رهايی، فرمونت رو بچرخون .... رو هم می گيری»، «مرگ بر ديکتاتور»، «رهايی حيا کن، دانشگاه رو رها کن»، «ترکه خيس آلبالو، يه جای قصه می شکنه»، «پلی تکنيک اما همچنان زنده است»، «انتظامات برو بيرون!» «رهايی! احمدی نژاد رفتنی است، اون وقت ما می مونيم و تو...» و... .
پس از اين عمل، مديريت دانشگاه به يکی از کارمندان دانشگاه دستور داده بود از شعارهای نوشته شده بر ديوار کانون ها فيلمبرداری نمايد. به نظر می رسد اين عمل مديريت در راستای پرونده سازی و صدور احکام انضباطی برای فعالين کانون ها باشد.
مديريت دانشگاه اميرکبير در تابستان سال جاری به همين شيوه به تخريب ساختمان انجمن اسلامی دست زد. چند ماه بعد از تخريب ساختمان انجمن اسلامی، پس از آن که ترکيب هيئت امنای جامعه فارغ التحصيلان دانشگاه بر خلاف خواست مديريت شکل گرفت، ساختمان جامعه نيز توسط مديريت دانشگاه تخريب شد.
در مجموعه کانون های فرهنگی هنری دانشگاه اميرکبير ۱۱ کانون مشغول فعاليت هستند. از جمله کانون های فرهنگی دانشگاه اميرکبير، کانون فيلم و عکس، کانون گفتگو و انديشه، کانون تئاتر، کانون کتاب، کانون ادبی، کانون هنرهای تجسمی، کانون موسيقی و... هستند.
لازم به ذکر است از سال های پيش، کانون های فرهنگی دانشگاه اميرکبير همواره در جشنواره ها و مسابقات دانشجويی حايز کسب رتبه های برتر می شدند. از اين جمله می توان به تئاتر «تلخ بازی قمر در عقرب» اشاره کرد که محصول کانون تئاتر دانشگاه اميرکبير بود و در جشنواره تئاترهای دانشجويی عنوان اول را به خود اختصاص داد. به همين علت نيز گروه تئاتر پلی تکنيک دعوتنامه هايی از جشنواره های ديگر کشورها، از جمله کشورهای فرانسه، ايتاليا و... دريافت کرده بود که به علت عدم همکاری مديريت دانشگاه، گروه تئاتر دانشگاه تنها موفق به سفر به کشور بلاروس شد.
کانون های فرهنگی هنری دانشگاه اميرکبير مانند ديگر نهادهای دانشجويی اين دانشگاه در مدت دو سال گذشته تحت فشار مديريت انتصابی اين دانشگاه بوده اند. علاوه بر اين از زمان انتصاب دکتر رهايی به سمت رياست دانشگاه اميرکبير، در گوشه و کنار اين دانشگاه پروژه های متعدد عمرانی، که همواره با تخريب بخش های از دانشگاه همراه است، در حال اجراست که همين مسئله چهره ای زننده به دانشگاه اميرکبير داده است.

هیچ نظری موجود نیست: