۱۷ اسفند ۱۳۸۵

حال بعضی از زنان بازداشتی خوب نیست

منبع: ادوار نیوز

ساقي لقايي يكي از آزادشدگان تجمع آرام در جلوي دادگاه انقلاب در گفتگو با سايت ميدان از جنبه هاي مختلف اين بازداشت 48 ساعته خبر داد. او صبح روز يكشنبه 13 اسفند به همراه خواهرش سارا در اين تجمع دستگير شده بود و در اين مدت دوقلوهاي يك ساله و دو ماه ه اش به شدت بي تابي مي كردند. او در اين مدت در بند 209 زندان اوين بازداشت بوده است. نام بند 209 زندان اوين براي خيلي از زندانيان سياسي و فعالان جنبش زنان آشنا است. بندي كه متعلق به وزارت اطلاعات است و بودن در آن نامت را در ليست زندانيان داخل اوين ثبت نمي كند.
اعتصاب غذا
"من و محبوبه داريم لاغر مي شويم". اين حرفي است كه نسرين افضلي به شوهرش نيما نامداري مي زند. حالا كه ساعت از 7 گذشته است، ساقي لقايي تاييد و تاكيد مي كند:« همه از ظهر امروز اعتصاب غذا كرده اند.»
او مي گويد:«ما همه در يك سالن بوديم. راهرويي در وسط ما بود. در يك سلول 4 نفر و در ديگري 7 نفر بودند. ما صداي همديگر را مي شنيديم قرارشد اعتصاب غذا كنيم. به اين كه شهلا انتصاري در سلول انفرادي است، چند نفر نمي توانند تلفن بزنند. قرار بود آزاد شويم و نشديم.»
بيماري زنان بازداشتي شدت گرفته است
در اين 48 ساعت هرچند حال بسياري از افراد خوب است و دكتر نيز در صورت نياز مراجعه مي كرد، اما تعدادي از زنان نيز دچار بيماري و مشكل شده اند. در اين ساعت ها بيماري پروين اردلان شدت گرفته است، شهلا انتصاري كه در سلول انفرادي به سر مي برد نيز فشارخونش بالاست و رضوان مقدم زونا گرفته است، مهناز محمدي نيز قبل از اين بيمار بود و بيماري اش شدت گرفته است.
تلفن زدن ممنوع
در اين مدت بيش از 10 نفر از زنان با خانواده هايشان تماس گرفته اند. هم چنين از طرف زندان هم به تعدادي از خانواده ها زنگ شده و اطلاع داده شده كه همسرشان بازداشت هستند. اما لقايي مي گويد:«چند نفر از زنان بازداشت شده نيز با ممنوعيت استفاده از تلفن روبرو هستند. »
بازجويي
در اين مدت «ساقي لقايي» يك بار مورد بازجويي قرار گرفته و تفهيم اتهام شده است. اتهام او و خواهرش ماده 618 قانون مجازات اسلامي بوده است و به او گفته اند كه اتهامش اقدام عليه امنيت ملي بوده است. هر چند در اين ماده درباره امنيت ملي چيزي گفته نشده است و متن دقيق آن اين است:«هر كس با هياهو و جنجال با حركات غيرمتعارف يا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسايش و آرامش عمومي گردد يا مردم را از كسب و كار باز دارد به حبس از سه ماه تا يكسال و تا 74 ضربه شلاق محكوم خواهد شد.»
با استناد به اين ماده بوده است كه آنها براي ساقي لقايي و خواهرش سارا لقايي يك جواز كسب به عنوان وثيقه درخواست کرده اند.
اما از ديگران تعداد بيشتري بازجويي انجام گرفته است.
آزادي
او ساعت 5 بعد از ظهر امروز 15 اسفند آزاد شده است و بلافاصله براي ديدن دوقلوهايش به خانه اشان در كرج رفت. خانواده او غير از مادرش كه مراقبت از دوقلوهاي پسرش را بر عهده داشت، در تمام اين مدت در پشت در زندان اوين و اماكن حضور داشتند.
منبع:میدان

هیچ نظری موجود نیست: