۵ فروردین ۱۳۸۶

مرحله جديد تحريم ها عليه ايران

منبع: روز آنلاين
قطعنامه جديد شورای امنيت با اتفاق آرا تصويب شد - یکشنبه 5 فروردین 1386
شوراي امنيت در جلسه امروز خود با اتفاق آرا قطعنامه اي ديگر را در مورد پرونده هسته عليه ايران به تصويب رساند.
قطعنامه جديد، با در نظر گرفتن مجازات ها و تحريم هاي جديد عليه جمهوري اسلامي ايران، ضرب الاجل 60 روزه جديدي را براي توقف غني سازي اورانيوم به ارائه مي کند که در غير اين صورت، ايران از صادرات تسليحات منع شده و از همه كشورها خواسته شده از فروش يا انتقال هرگونه تسليحات، از جمله تانك‌، موشک، خودروهاي زرهي، سيستم‌هاي توپخانه‌اي كاليبر سنگين، هواپيماها و هليکوپترهاي جنگي و كشتي‌هاي جنگي به ايران خودداري كنند.
متن قطعنامه همچنين خواستار ممنوعيت سفر گروهي جديد از مقامات ايراني و تحريم چند شرکت ديگر مرتبط با برنامه‌هاي موشك بالستيك و برنامه هسته‌اي شده است. در اين متن محدوديت‌هاي داوطلبانه‌اي نيز بر "تعهدات جديد براي ارائه كمك‌هزينه، كمك مالي و اعطاي وام" اعمال گرديده و نيز گسترش انسداد دارايي‌هاي نهادها و افراد مرتبط با برنامه‌هاي موشكي و هسته‌اي ايران مورد تاکيد قرار گرفته است. مقامات مهم سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، برخي شركت‌هاي وابسته به سپاه و بانك سپه، از جمله شخصيت هاي حقيقي و حقوقي جديدي هستند که به فهرست افراد و نهادهاي مورد تحريم‌هاي اقتصادي افزوده شده اند.
سفير آفريقاي‌ جنوبي‌ - به عنوان‌ رئيس‌ دوره‌ اي‌ شوراي‌ امنيت‌ - که‌ پيشتر پيشنهادهايي را براي تعديل قطعنامه ارائه کرده بود، قبل از راي گيري ديروز گفت‌ اگرچه‌ همه‌ انتظارات‌ ما از جانب‌ گروه‌ پنج‌ به علاوه‌ يک‌ بر آورده‌ نشده‌ است،‌ اما ما به‌ قطعنامه‌ راي‌ خواهيم‌ داد. به گفته وزارت خارجه آمريکا کاندوليزا رايس، وزير خارجه، روز شنبه به تابو امبکي رئيس جمهور آفريقاي جنوبي تلفن زده بود تا کشور وي را قانع به دادن راي مثبت به اين قطعنامه کند. در عين حال، سفير آفريقاي جنوبي روز جمعه گفته بود که "گمراه شده است چرا که به او گفته بودند پيش نويس با رايزني 10 عضو غيردائمي شورا آماده خواهد شد اما چنين نشده است."
در جلسه ديروز، از طرف ايران، علاوه بر محمدجواد ظريف سفير ايران در سازمان ملل متحد، منوچهر متکي وزير امور خارجه نيز حضور داشت. اين در حالي بود که پيشتر، محمود احمدي نژاد از قصد خود براي شرکت در جلسه راي گيري شوراي امنيت در مور پرونده هسته اي ايران سخن گفته بود، اما روز جمعه مقامات ايراني اعلام کردند سفر رييس جمهور ايران به ايالات متحده آمريکا براي سخنراني در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل، به دليل صدور ديرهنگام ويزاي آمريکا براي وي لغو شده است. جمعه، همزمان با آن که دولت آمريکا تائيد کرد که براي محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران و 38 نفر از هيات همراه ويزا صادر کرده تا در جلسه شوراي امنيت شرکت کند، محمد جواد ظريف، سفير ايران در سازمان ملل گفت که زمان کافي براي فرستادن ويزاهاي صادر شده در سوييس به ايران نبوده تا رييس جمهور ايران بتواند به موقع خود را به نيويورک برساند و عباس عراقچي، معاون بين الملل و حقوقي وزارت خارجه ايران نيز، از "مانع تراشي" دولت آمريکا در صدور رواديد براي رئيس جمهور سخن گفت.
ساعاتي بعد، سخنگوي وزارت خارجه ايران، از"تاخير در رسيدن ويزاهاي صادره به دست اعضاي هيات همراه رييس جمهور" - و نه چنانچه قبلا عنوان شده بود: تاخير در صدور ويزاي خود وي – به عنوان دليل لغو سفر احمدي نژاد به نيويورک ياد کرد.
سفير آفريقاي جنوبي در سازمان ملل پيشتر به خبرنگاران گفته بود که کشورش خواستار تغييرات اساسي در پيش نويس پيشنهادي 1+5 است، از جمله اينکه ممنوعيت صادرات و واردات اسلحه از سوي ايران لغو شده و ضرب الاجل قطعنامه نيز به 90 روز افزايش يابد. در همين ارتباط، قطر و انذونزي ديگر اعضاي غيردائم شورا نيز خواستار گنجاندن يک بند جديد در پيش نويس پيشنهادي اعضاي دائم بودند که به طور غيرالزام آور خواستار عاري سازي منطقه خاورميانه از تسليحات هسته اي مي‌شد. اندونزي و قطر خواستار افزايش ضرب الاجل قطعنامه از 60 روز به 90 روز بودند و به علاوه پيشنهاد داشتند هرزمان که تهران اقدام به تعليق غني سازي اورانيوم نمود اجراي تحريم ها متوقف شود.
مهم ترين نکته در ارتباط با قطعنامه پيشنهادي آن است که نمايندگان چين و روسيه هم هيچ گونه مخالفتي را با آن ابراز نكردند و مانند گذشته، مقامات ايراني را از حمايت خود نا اميد ساختند.
پنجشنبه شب، محمود احمدي نژاد در مصاحبه اي با شبكه "فرانس دو" فرانسه گفته بود که به زودي با شرکت در جلسه شوراي امنيت "پيشنهادهاي جديدي" را در مورد پرونده هسته اي ايران ارائه خواهد کرد. اين در حالي است که در جلسه ديروز شورا، نمايندگان ايران عملا هيچ پيشنهاد جديدي را براي برون رفت از بحران ارائه نکردند.اعضای شورا قبلا در برابر پیشنهادی که توسط جواد ظریف مطرح شده بود گفتند در اين مرحله هيچ پیشنهادی را نمی پذیرند و جز اجرای قطعنامه های شورای امنيت به چيزی راضی نمی شوند. با اين حساب، به عقيده ناظران، يا وعده طرح پيشنهادهاي جديد از سوي رييس جمهور ايران صحت نداشته است، و يا اين که پيشنهادهاي وي، شامل مواردي بوده اند که – با توجه به روشن شدن دورنماي تصويب قطعنامه مورد نظر قدرت هاي بزرگ عليه جمهوري اسلامي - طرح بي اثر آنها توسط رييس جمهور، از سوي مجموعه تصميم گيران ارشد حکومت ايران به صلاح تشخيص داده نشده است. مدافعان نظريه دوم، اظهارات متناقض مقامات رسمي ايران در مورد علت لغو سفر احمدي نژاد به نيويورک را شاهدي بر صحت ديدگاه خود مي دانند.

هیچ نظری موجود نیست: