۲۷ آذر ۱۳۸۵

کشمکش بر سر صندوق هاي راي

تلاش هواداران دولت براي تغيير نتايج
منبع: روز آنلاين
ستاد انتخابات كشور همچنان درها را به روي همه بسته است و كمترين خبري از آنجا به بيرون درز نمي كند. در همين حال انتشار اخباري دال بر تلاش هواداران دولت براي جلوگيري از اعلام شکستشان در انتخابات، گروه هاي مختلف سياسي را به رايزني با هم کشانده و درز کردن اخباري درباره تغيير و تحولاتي در جريان قرائت آرا در سايت ها و در ستاد انتخابات کشور باعث شده علاوه بر اصلاح طلبان که با نامه هاي متعدد و ملاقات هاي حضوري مقام کشور را از حساسيت موقع باخبر کرده اند، اصولگرايان هم به ميدان درآيند و با نگراني خود را در قبال احتمال جابه جايي آرا ابراز دارند.
"امروز" تنها سايت اطلاع رساني باقي مانده براي اصلاح طلبان هم بعد از ظهر يکشنبه گزارش داد که روند تخلفات سازمان يافته به نفع ليست رايحه خوش خدمت [حاميان احمدي نژاد] شدت گرفته. اين سايت گزارش داده که به عنوان نمونه در سايت شمارش آراي علامه جعفري واقع در خيابان اشرفي اصفهاني تخلفات گسترده اي درحال وقوع است. در اين سايت که وظيفه شمارش 46 صندوق را به عهده دارد هنوز يکي از صندوق ها به سايت ارسال نشده است.
همچنين به نوشته اين سايت مسولان اجرايي ونظارت هشت صندوق را مشخص کرده به صورت مجزا آنها را مورد شمارش قرار داده اند. سه تاي از اين صندوق ها به شماره هاي 788-860-867 برخلاف بقيه صندوق ها که اکثريت مطلق آن با اصلاح طلبان بوده تعرفه هايي دارد همگي با "دست خطي که آشکارا نشان دهنده عجله نويسندگان بوده " و نام اعضاي ليست رايحه خدمت درج شده است، به ظاهر با عجله يک نفر نيز موظف شده که براي نام هاي موجود در ليست تعرفه ها، کد اضافه کند.
در همين ارتباط، به گفته يكي از افرادي كه به عنوان بازرس در حوزه "شهرري"حضور داشته در شمارش آراي اين قسمت از تهران، كه آراي آن بطور سنتي متعلق به اصولگرايان است، اصلاح طلباني همچون دكتر نجفي، معصومه ابتكار، مسجد جامعي، هادي ساعي و زهرا صدر اعظم نوري در صدر قرار داشته اند. اما سايت هاي حامي دولت تنها نجفي و ابتكار را در رديف 13 و 14 اين منطقه درج كرده اند.
سايت "آفتاب" خبر داده حاميان دولت در جلسه‌اي كه بامداد روز شنبه داشتند دريافته اند که در آر اي خوانده شده حداكثر سه تن از نامزدهاي اين طيف به شوراي شهر تهران راه ‌يافته اند و بعد از آن فعاليت ها و رفت و آمدها در ستاد انتخابات و در سايت هائي که در شمارش آرا در آن ادامه دارد آغاز شده است. به گزارش آفتاب در جلسه هواداران دولت تصميم گرفته شده تا از همان روز در سايت‌هاي وابسته و سپس در روزنامه‌ها فضاسازي تبليغاتي مبني بر پيروزي حاميان دولت صورت گيرد و پس از آن، با تکيه بر اين فضاسازي تبليغاتي، فشار بر وزارت کشور براي ابطال صندوق‌هايي که در آنها اصلاح‌طلبان يا حاميان قاليباف اکثريت دارند، آغاز شود.
انتخابات مجلس
از جمله فعاليت هاي ديگري که در زمينه انتخابات جمعه صورت گرفت، جريان سازي روزنامه هاي هوادار دولت بود که روز يکشنبه خبر از پيروزي حسن غفوري فرد و بادامچيان در انتخابات مياندوره اي تهران دادند و کيهان اين خبر را با تاکيد اعلام داشت، در حالي که منابع نزديک به ستاد انتخابات از عصر شنبه خبر داده بودند که سهيلا جلودارزاده با توجه به نتايج صندوق هاي خوانده شده به طور حتم پيروز است.
کوشش براي بيرون راندن جلودار زاده از مدت ها قبل شروع شد. گروهي در رفت و آمد با شوراي نگهبان قصد داشتند که مانع از تائيد صلاحيت وي شوند که اين امر ممکن نشد و بعد از آن در تماس هائي با خود او پيشنهاد انصراف را مطرح کردند؛ تا زماني که اين نامزد انتخاباتي حزب اسلامي کار و مورد تائيد اصلاح طلبان اعلام داشت که به هيچ ترتيبي حاصر به کنار رفتن از مبارزه نيست. اين فشارها در حالي صورت مي گرفت که به نظر مي رسيد حسن غفوري فرد قادر به کسب آرا خواهد بود؛ اما بادامچيان مانند دو انتخابات قبلي شانسي براي انتخاب نخواهد داشت، مگر با انصراف سهيلا جلودار زاده.
به هر حال کوشش ها بي نتيجه ماند و به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، با پايان يافتن شمارش آراي ريخته شده به صندوق‌هاي حوزه انتخابيه تهران، شميرانات، اسلامشهر و شهرري براي انتخاب دو نماينده ديگر تهران در مجلس هفتم، حسن‌ غفوري‌فرد كانديداي مورد حمايت اصولگرايان و سهيلا جلودارزاده كانديداي مورد حمايت اصلاح‌طلبان با كسب اكثريت نسبي آرا وارد مجلس شوراي اسلامي شدند و از دو رقيب جدي خود اسدالله بادامچيان و سيدعلي‌اكبر حسيني پيشي گرفتند.
رايزني هاي فشرده
ديروز عصر که نگراني شديدي در ميان چهره هاي مطرح انتخابات در هر دو جناح به چشم مي خورد، ديدار هايي صورت گرفت تا شايد وزارت کشور روش خود را تغيير دهد؛ تلاشي که البته بي نتيجه بود. اين در حالي است که محمود احمدي نژاد در هنگام سرکشي به برخي مراکز شمارش آرا، خواهرش پروين احمدي نژاد – کانديداي ليست انتخاباتي حاميان رييس جمهور – را هم به همراه داشته که اين مساله، از سوي برخي ناظران سياسي به عنوان نشاني از بي اعنتايي به ضوابط تضمين کننده بي طرفي دولت تلقي شده است.
روز يکشنبه و در اوج گفتگوها درباره انتخابات و رفت و آمدهاي پيرامون آن، در تهران شايع شد كه قاليباف، شهردار تهران ديدارهايي داشته تا شايد با اعمال نفوذ مقام هاي بالا، دغدغه هاي مربوط به سلامت انتخابات برطرف شود. گفته مي شد در همين زمينه رايزني هائي نيز بين كروبي و هاشمي رفسنجاني صورت گرفته و محمد خاتمي، كه به علت ديسك كمر در خانه استراحت مي كند، تلفني در جريان قرار گرفته است.
در همين زمان سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ضمن پرابهام توصيف كردن عملكرد وزارت كشور و بيان اين كه "پس از گذشت حدود 48 ساعت از پايان راي‌گيري معاون استاندار تهران اعلام كرد كه تا پايان امشب نتيجه‌ي آراي1000 صندوق را اعلام مي‌كند"، اعلام داشت كه باتوجه به زمان آغاز شمارش آراء، در اين مدت نمي‌توان آراي اين مقدار صندوق را شمارش كرد.
محسن آرمين با اعلام اين خبر که شمارش آرا پس از يك روز و نيم وقفه از ظهر يكشنبه آغاز شده است، گفت: "بنابراين از دو حال خارج نيست؛ يا مسوولين وزارت كشور در اثر فشارهاي وارده از سوي احزاب و كانديداها ناگزير شدند موضعي بگيرند و اظهارنظري كنند و اعلام شمارش آراي 1000 صندوق، صرفا براي كاهش اعتراضات صورت گرفته و يا اين‌ كه قرار است امشب رسما ارقامي را به عنوان نتايج شمارش آراي 1000 صندوق اعلام كنند."
وي افزود: "اگر واقعا چنين اعلامي صورت بگيرد، در واقع ابهام در مورد شمارش آرا را به شدت تقويت مي‌كند و اظهارنظر و اعلام آقاي روشن بر نگراني‌هاي احزاب سياسي به‌خصوص اصلاح‌طلبان افزوده است و ما نگران سرنوشت انتخابات شوراي شهر تهران هستيم."
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران تاكيد كرد: "مجددا به وزارت كشور هشدار مي‌دهيم كه در شمارش آرا، مردم نهايت امانتداري را به خرج دهند و جلوي اعمال نفوذ و دخالت غيرمسوولانه در جهت تغيير نتايج آراء را بگيرند."
به قرار اطلاعات رسيده گروه هاي اصلاح طلبان و افرادي از گروه هاي ميانه رو وابسته به محافظه کاران در مصلحت انديشي ها ترجيح داده اند که از هر گونه اعتراض دستجمعي پيش از موقع خودداري کنند و با نظارت کامل بر عملکرد ستاد انتخابات، در صورت مشاهده تخلف و تقلب بزرگ به اعتراض گسترده بپردازند.

هیچ نظری موجود نیست: