۲۷ آذر ۱۳۸۵

ملت غیرقابل پیش بینی

دولتمردان بخوانند و بدانند!
منبع: روز آنلاين

آنچه از حركات و واكنش‌هاي مسوولان برگزاري انتخابات كشور استنباط مي‌شود، نوعي سردرگمي، بهت و سرگشتگي است.
متوليان امر از چند جهت دچار اين وضعيت شده‌اند. از سويي تصور مي‌كردند كه استقبال باشكوهي از انتخابات نخواهد شد و آنها به راحتي با سازماندهي عناصر خود توان برد از رقبا را دارند. اين اعتماد در تيم دولت مستقر درحدي بود كه حتي حاضر به ائتلاف با محافظه‌كاران سنتي و تيم قاليباف هم نشدند. در صورت عدم مشاركت مردم نيز حق با آنها بود، لذا تن به منازعه برد ـ باختي دادند كه امروز نتيجه‌اش در شرايط عادي شكستي مدهش برايشان مي‌باشد.مساله ديگر اميدواري آنها به عدم توانايي اصلاح‌طلبان در رسيدن به ائتلاف و ارائه فهرستي واحد بود. اما عليرغم دادن فضاي مناسب به برخي از اصلاح‌طلبان منتقد و دايه مهربان‌تر شدن از مادر، با فروتني خاتمي، همراهي هاشمي و از همه مهم‌تر درايت و هوشياري مهدي كروبي دفتري ورق خورد كه اصولگرايان تا ماه‌ها قادر به تحليل و هضم آن نخواهند بود. از منظر ديگر، اصولگرايان طرفدار دولت مي‌دانستند كه احمدي‌نژاد در ماه رمضان برنامه‌ريزي فشرده و تمركز فراواني را بر استان تهران گذاشته و البته همه نيز مي‌دانستند كه اين كار براي چه امري صورت مي‌پذيرد.
حضور با واسطه رئيس‌جمهور در انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا و ارائه فهرست توسط ياران و نزديكان وي و با ارائه نام و عكس ايشان كه علي‌رغم ميل شخصيت‌هاي اصلي نظام صورت پذيرفت، بدان منظور انجام شد كه دولت علي‌رغم انجام اين ريسك، هزينه‌هاي آن را نيز بر دوش كشيد. آنها بر اين باور بودند كه به راحتي رقابت را از ديگران خواهند برد و اين يك اصل پذيرفته شده است كه <حق با پيروز> است.مساله ديگر تحليل و اعتماد به نفس حاميان رئيس‌جمهور بود كه در تمام دوره‌هاي گذشته شاهد بودند، مردم همواره به طرفداران دولت مستقر راي و تمايل نشان خواهند داد.
چه در زمان رياست‌جمهوري رهبر معظم انقلاب و چه در دوران هاشمي‌رفسنجاني و عصر سيدمحمد خاتمي در بر اين پاشنه چرخيده است.
لذا آنها از نظر سياسي و رواني احمدي‌نژاد را فاتح اين منازعه مي‌دانستند. اما ملت غيرقابل پيش‌بيني ايران پس از تنها يك سال استقرار دولت احمدي‌نژاد، واكنش بسيار متفاوتي ارائه دادند. اما در اين ميان متوليان امر انتخابات مي‌توانند شرايط خود را به شكلي كه آرزو مي‌كنند، اصلاح نمايند.
بديهي است مي‌توان درك كرد كه آنها قصد انجام اين مهم را در انتخابات آينده ندارند، بلكه شائبه‌هاي ديگري به مشام مي‌رسد.
امروز دولت احمدي‌نژاد در آزمون تاريخي و تعيين‌كننده‌اي قرار گرفته است. سكوت خبري ستاد انتخابات وزارت كشور موجب نگراني‌هاي دامنه‌داري در ميان جريانات سياسي چپ و حتي راست شده است. همه علائم نشان مي‌دهد كه دولت از تصميم مردم شوكه شده‌ است. لذا درصدد پيدا كردن راهي براي كاهش اين ضربه غيرقابل تصور برآمده است. اما بايد به آنها يادآوري كرد كه آنها امانتدار آراي مردم هستند. هيچ پيروزي و توفيقي بالاتر از اعتماد مردم به نظام جمهوري اسلامي نيست. هيچ حقي بالاتر از امانتداري آراي مردم وجود ندارد. هيچ اولويت و منفعت امنيتي و ملي بر تشخيص و نظر مردم مترتب نيست لذا آنها كه شكست خورده‌اند بايد ظرفيت پذيرش آن را داشته باشند.
همگان به ياد دارند كه در انتخابات دوم شوراهاي اسلامي شهر و روستا، انتخابات هفتم مجلس شوراي اسلامي و انتخابات نهم رياست‌جمهوري، اصلاح‌طلبان كه خود برگزاركننده انتخابات بودند، شكست را پذيرفتند و به‌سرعت آن را اعلام كردند. هرچند در نوع و محتواي دو انتخابات آخر حرف‌‌ها و حديث‌هاي فراوان داشتند.
اما دولت با شرافت نتيجه را پذيرفت و از اريكه قدرت به زير‌آمد. دولت اصلاحات نشان داد كه اراده ملي و روح حاكم بر مردان و زنانش بسيار بزرگ‌تر از كرسي‌هاي قدرت است؛ درسي كه دولتمردان جديد بايد ياد بگيرند.
اعتمادملي 27 آذر 1385

هیچ نظری موجود نیست: