۲۲ آذر ۱۳۸۵

اعتراض دانشجویان دانشگاه شیراز در جلسه سخنرانی وزیر کشور

آرشیوادوارنیوز:
جلسه ی سخنرانی و پرسش و پاسخ وزیر کشور با عنوان " از شعار تا عمل ، نقد عملکرد دولت نهم" امروز در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار شد. این جلسه توسط انجمن فرهنگ و سیاست، بسیج دانشجویی ، جامعه اسلامی دانشجویان و انجمن اسلامی مستقل ، دانشگاه شیراز برگزار شد. به گزارش خبرنگار ادوارنیوز، با توجه به وقایع روز پیش از برگزاری این مراسم دانشگاه پلی تکنیک ، مسئولین برگزاری تمام تلاش خود را برای برگزاری برنامه در فضایی امنیتی و از پیش تعیین شده به کار برده بودند. به طوری که حضور افراد غیر دانشجو در سالن مشهود بود. در این جلسه رئیس دانشگاه شیراز ، استاندار فارس و سایر مسئولان استانی نیز حضور داشتند. پس از سخنرانی وزیر کشور مجری برنامه اعلام کرد که پرسش های شفاهی فقط از سوی نمایندگان چهار تشکل میزبان و سئوالات سایر دانشجویان به صورت کتبی مطرح خواهد شد. به عنوان اولین سوال ، نماینده ی انجمن اسلامی مستقل بدون ذکر عنوان "مستقل" از سوی مجری برنامه به جایگاه دعوت شد. در این هنگام تعدادی از دانشجویان با فریاد زدن واژه ی "مستقل" اعتراض خود را نشان دادند. اما سوال نماینده ی این تشکل ، تبدیل رابطه ی تعامل بین مجلس و دولت به معامله بین این دو قوه بود. سوال دوم توسط نماینده ی انجمن فرهنگ و سیاست، میزان همکاری بسیج در برگزاری انتخابات بود که پور محمدی در پاسخ عنوان کرد که بسیج فقط گزارش های مردمی را تائید می کند و گزارش های تائید شده توسط بسیج می تواند در تائید یا رد صلاحیت افراد مورد استفاده باشد. این قسمت از سخنان وزیر با اعتراض دانشجویان رو به رو شد و حاضران در سالن وزیر کشور را به شدت هو کردند.
در ادامه ، اولین سوال کتبی توسط وزیر پاسخ داده شد. این سوال در مورد هزینه ها و بودجه های تخصیص یافته در سفرهای استانی از محل صندوق ذخیره ی ارزی بود. در این حین یکی از دانشجویان از میان جمع نسبت به سفرهای استانی اعتراض و عنوان کرد که این سفرها بیشتر جنبه ی تبلیغاتی دارد و رئیس جمهوراز هم اکنون به دنبال رای جمع کردن برای انتخابات آتی می باشد. سخنان این دانشجو با تشویق ممتد حضار مواجه شد.
نماینده ی بسیج دانشجویی در مورد فضای راکد دانشجویی در دانشگاه ها صحبت کرد که دانشجویان با فریاد " فضا بسته است ، نه راکد" ، اعتراض خود را اعلام کردند.در حالی که وزیر کشور از سالم بودن فضای سیاسی دانشگاه ها و سفر های استانی هیئت دولت سخن می گفت ، محمد هادیان ، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی که اجازه ی صحبت کردن در پشت تریبون را نیافته بود ، از میان جمعیت با فریاد خطاب به وزیر کشور اظهار داشت : " نمونه ی سفرهای استانی هیئت دولت ، سفر شما به دانشگاه شیراز است. اینجا چند نفر به صورت دستچین شده اجازه ی صحبت کردن یافته اند که همگی نمایندگان تشکل های دست ساز مدیریت امنیتی دانشگاه شیراز هستند. " وی وی افزود ؛ شخصی که به عنوان نماینده ی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز صحبت کرد ، عضو انجمن اسلامی مستقل است که به تازگی و توسط مدیریت دانشگاه تاسیس شده است و اخیرا با حذف کلمه ی "مستقل" تلاش می کنند که از پیشینه ی 27 ساله ی انجمن اسلامی دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی سوء استفاده کنند." عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان ادامه داد : "شما از فضای سالم سیاسی در دانشگاه ها صحبت کردید ، معنای دانشجوی ستاره دار چیست؟"
صحبت های هادیان در چندین نوبت با تشویق های مکرر دانشجویان همراه بود.
در ادامه و پس از آن که دانشجوی دیگری نسبت به کمک های صد ملیون دلاری به کشور های خاص اعتراض کرده بود ، هادیان به خاطر طفره رفتن وزیر کشور از پاسخ گویی به سوال دانشجویان ستاره دار، اعتراض کرده و افزود : "جناب وزیر که دم از قانون می زنند بفرمایند که بر طبق کدام اصل قانون مطبوعات ، نشریات دانشجویی در دانشگاه شیراز قبل از انتشار بازبینی می شوند؟"
وزیر کشورپاسخ داد :" از میان 14 هزار دانشجو ، احضار 50 نفر به کمیته ی انظباطی امری طبیعی است.. در این هنگام دانشجویان زیادی فریاد زدند:" به چه جرمی؟" که با تشویق شدید دانشجویان حاضر مواجه شدند.
پورمحمدی در تلاش برای توجیه عملکرد خلاف قانون دانشگاه شیراز در بازبینی نشریات عنوان کرد که نشریاتی وجود دارند که مطالب غیر اخلاقی منتشر می کنند.
همچنین دانشجویان نسبت به عملکرد ضعیف استانداری فارس اعتراض کردند.
***در حاشیه: وقتی پور محمدی سوال کتبی در مورد عملکرد دولت در مساله هسته ای قرائت کرد ، دانشجویان به نحوی وزیر کشور را هو کردند که وی از پاسخ گویی به این سوال منصرف شد.
وزیر کشور در قسمتی از سخنان خود اعلام کرد که دولت در راستای دقت در خرج کردن پول هایش از کمکی که متعهد شده بود به مردم سونامی انجام دهد ، صرف نظر کرده است
.

هیچ نظری موجود نیست: