۲۶ آذر ۱۳۸۵

اعتراض ها به اولين انتخابات يکدست

پاسخ وزارت کشور: غافلگير شديم
منبع: روز آنلاين
با وجود گذشت بیست و چهار ساعت از پایان اخذ رای در سراسر کشور،شب گذشته نیز وزارت کشور حاضر نشد آمار رسمی صندوق های شمارش شده آراء شورای تهران و برخی از شهرهای بزرگ از جمله اصفهان را اعلام کند. اعتراض اصلاح طلبان،اصولگرایان حامی قالبیاف، هیات نظارت بر انتخابات شوراها و حتی گروه هوادار دولت و حامی پیشین احمدی نژاد یعنی مهدی چمران برانگيخته شده.عصر دیروز نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست هاشمی رفسنجانی تشکیل جلسه داد،اما تاکنون از محتوای این جلسه خبری منتشر نشده است.
اعتراض در فرمانداری
شب گذشته پانزده نامزد ائتلاف اصلاح طلبان در تهران به منظور اعتراض نسبت به روش تازه وزارت کشور در پنهانکاری آراء مردم به فرمانداری تهران رفتند.ی به گزارش خبرگزاری ها آنها"در محل فرمانداري تهران با آقا تقي ديدار و گفت‌وگو كردند". خبرگزاري فارس گزارش داد "در اين ديدار که تمامي اعضاي ائتلاف اصلاح‌طلبان بجز محمد علي نجفي،احمد مسجد جامعي و اسماعيل دوستي حضور داشتند،آنها با ابراز نگراني نسبت به سكوت رسانه‌اي در خصوص اطلاع رساني و شمارش آراء شهر تهران خواستار اعلام دقيق آمار شركت‌كنندگان انتخابات سومين دوره شوراي اسلامي در شهر تهران شدند". در اين نشست كه در محل دفتر فرماندار تهران برگزار شد، ابتدا قاسم تقي زاده خامسي يكي از كانديداهاي ائتلاف با اشاره به بعضي از اخبار مندرج در سايت‌ها، پايگاه‌هاي اطلاع رساني و خبرگزاري‌ها در خصوص ميزان مشاركت مردم،گفت:"ما بر اساس آمار و گزارش هاي موجود برنده انتخابات هستيم و اين سكوت ستاد انتخابات كشور براي ما ابهام آميز و غيرقابل توجيه است".
عصر دیروز "نامه اعتراض آميز رييس ستاد انتخابات حزب اعتمادملي به وزير کشور" منتشر شد. محمود زماني قمي، رييس ستاد انتخابات حزب اعتمادملي با ارسال نامه اي به مصطفي پورمحمدي، وزيرکشورو حسين فدايي، رييس هيات نظارت بر انتخابات شوراي شهر تهران نسبت به روند شمارش آرا و نيز نحوه اطلاع رساني اعتراض کرده است.در بخشی از این نامه آمده:"آنچه كه باعث نگراني قاطبه مردم بويژه اصلاح طلبان در سراسر كشور گرديده تأخير بي‌سابقه و عجيب در عدم اعلام نتايج انتخابات كلان شهرها و كلان شهر تهران است كه مطابق تجربه‌هاي دوره‌هاي گذشته اعلام نتايج كمتر از 24 ساعت و غالباً در ساعت 2 بعدازظهر روز بعد از انتخابات توسط ستاد انتخابات از صدا وسيماي اعلام مي‌شده است و كلان شهرها و شهر تهران هم به ترتيب صندوق‌هاي شمارش شده، بصورت تدريجي اعلام مي‌گرديده است".
رییس ستاد انتخابات حزب اعتماد ملی در این نامه از وزیر کشور خواست تا "دلايل تأخير عدم اعلام نتايج انتخابات شوراها و خبرگان رهبري را به ملت شريف ايران اعلام"کند. زمانی همچنین تاخیر در شمارش و اعلام نتایج آراء از سوی وزارت کشور را "عامل ایجاد پرسش هایی" و از جمله و اين سئوال دانسته که"آيا اين عدم اعلام نتايج بمنزله عدم توانايي دست‌اندركاران انتخابات است يا به دليل مشخص نبودن نحوه شمارش آراء مبني برشمارش دستي يا ماشيني تا 24 ساعت قبل از پايان برگزاري انتخابات؟".
حزب اعتماد ملی در پایان به وزیر کشور به عنوان مجری انتخابات یادآوری کرده است که " اين امر موجب ابهام و نگراني ناظران كانديداي انتخابات و هواداران آنان گرديده و از طرفي سلامت انتخابات را در تهران و كلان شهرها تحت الشعاع قرار داده است".رییس ستاد انتخابات حزب اعتماد ملی در عین حال خواستار"ابهام زدایی از افکار عمومی" شده است.اعتراض هیات مرکزی نظارت
هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي كشور نیز که اکثریت اعضای آن را نمایندگان جناح راست تشکیل می دهند،روز گذشته در اطلاعيه شماره ‪۱۰‬ خود با ابراز نگرانی از روند وزارت کشور در اعلام نتایج انتخابات، خطاب به اعضاي هيات‌هاي عالي نظارت استان‌ها و هياتهاي نظارت شهرستان‌ها و بخش‌هاي مختلف كشور آمده:"اينك كه به لطف پروردگار و براساس اراده ملت شريف ايران حماسه ‪۲۴‬ آذر ماه رقم‌خورده است، در آخرين مرحله نظارت،وظيفه شما عزيزان در اجراي مواد ‪ ۵۵‬و ‪ ۵۶‬قانون انتخابات شوراهاي اسلامي كشور خطيرتر از گذشته است".
بر اساس ماده 55 قانون انتخابات "تاييد صحت انتخابات شوراهاي روستا و بخش با هيات نظارت بخش و اعلام آن توسط بخشدار انجام مي‌گيرد، در اين خصوص چنانچه كسي شكايت داشته باشد ظرف مدت دو روز به هيات نظارت شهرستان ارسال و اين هيات ظرف مدت ‪ ۱۵‬روز نظر نهايي خود را اعلام خواهد كرد."ماده ‪ قانون انتخابات نیز ۵۶‬نيز مبین این نکته است که"تاييد صحت انتخابات شوراهاي شهر با هيات نظارت شهرستان است و اعلام آن توسط فرماندار انجام مي گيرد" و رسیدگی به شکایات نیز بر عهده این هیات است.
انتشار این اطلاعیه به گفته آگاهان سیاسی نشان از نگرانی هیات نظارت در مورد اعمال نفوذ فرمانداران و وابستگان دولتی در شهر ها و استان های مختلف برای تغییر نتایج انتخابات و از بین بردن آرای ماخوذه دارد،به ویژه آنکه در این اطلاعیه بر " نظارت دقيق بر شمارش و روند اعلام نتايج آراء، بررسي اسناد و روند كلي برگزاري انتخابات جهت تاييد صحت انتخابات سراسر كشور" تاکید شده است.ثمره هاشمی؛نگرانی بی مورد
اما در پاسخ به اعتراضات گسترده نامزد های انتخاباتی،ائتلاف اصلاح طلبان و ائتلاف اصولگرایان نسبت به افزایش احتمال تقلب در انتخابت به نفع ائتلاف حامیان دولت،مجتبی ثمره هاشمی،مشاور عالی احمدی نژاد و رییس فعلی ستاد انتخابات کشور،به خبرنگاران مستقر در وزارت کشور گفت:" نگراني‌ها نسبت به تاخير در شمارش آرا بي‌مورد است". ثمره هاشمی که در آستانه انتخابات جانشین علی جنتی در وزارت کشور شد،"علت اين تاخير را حجم بالاي كار در برگزاري همزمان سه انتخابات عنوان كرد".وی در پاسخ به خبرنگاران که از او پرسیدند چرا جمله معروف آیت الله خمینی "میزان رای ملت است" در انتخابات اخیر برخلاف تمام دوره های دیگر انتخابات در تعرفه های اخذ رای نبوده و از آن حذف شده،گفت:" اين جمله بر روي صندوق‌ها نوشته شده و در برابر چشم مردم قرار داشت".
گزارش رسيده هاشمی ثمره درباره صحت خبر توقف شمارش آرا در برخي صندوق‌ها سکوت کرده و پاسخ آن را به فرماندار تهران واگذار کرده است. ایسنا در عین حال از قول آقا تقي فرماندار تهران نوشت:"من پيش از اين هم گفته بودم كه همه سايت‌ها فعال هستند و آرا هم به صورت رايانه‌اي و هم به صورت دستي در حال شمارش است و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد".فرماندار تهران ظاهرا همین پاسخ را به نامزدان اصلاح طلب و معترض به تاخیر در نحوه شمارش و اعلام نتایج انتخابات هم داده است.خبرهای نامیزانگرچه در ساعات اولیه روز شنبه درگیری هیات نظارت و وزارت کشور بر سر چگونگی شمارش آراء به اوج خود رسید اما در جلسه ای میان برخی اعضای این هیات و مقامات وزارت کشور که تا دو و نیم صبح شنبه طول کشید،دو طرف بدون در نظر گرفتن نظر ائتلاف اصلاح طلبان و نامزدان مستقل توافق کردند که نیمی از آراء به صورت دستی و نیمی دیگر به صورت کامپیوتری شمارش شود. با این حال مهدی چمران چهره شاخص فهرست اصولگرایان نزدیک به قالیباف روز گذشته به خبرگزاری ایرانیوز گفت:"قراربود شش هزار ناظر داشته باشيم كه به علت مشكلات نزديك به دو هزار نفر نتوانستند كارت دريافت كنند".
این در حالی است که ناظران ائتلاف اصلاح طلبان در اکثر حوزه های شمارش آراء اجازه حضور نیافتند و یا به بهانه های مختلف اخراج شدند.
از جمله شهرهای دیگری که انتخابات آن موجب نگرانی شده، شهر اصفهان است که به گفته اعضای ستاد اصلاح طلبان در این شهر،در حالی که در ابتدای شمارش آراء نزدیک به یازده نفر از نامزدان اصلاح طلب از بقیه نامزدان پیشی گرفته بودند،مقامات اجرایی تصمیم به انتقال صندوق های رای به فرمانداری گرفتند و پس از بیرون کردن همه ناظران اعلام کردند تنها سه تن از نامزدان اصلاح طلب در شمار ورودی ها به شورای شهر اصفهان قرار گرفته اند.
شائبه تقلب در انتخابات اصفهان سبب شد اصلاح طلبان تصمیم به تجمع در مقابل فرمانداری این شهر بگیرند. سخنگوي ستاد اصلاح‌‏طلبان در اصفهان،در این باره به ایلنا گفت که در پيش گرفتن اين روش‌‏ها برخلاف اخلاق سياسي و اسلامي است.او تاکید کرد:"ما به عنوان فعالان سياسي اصلاح‌‏طلب در اصفهان نسبت به روند شمارش آرا و تخلف‌‏هاي صورت‌‏گرفته به شدت اعتراض داريم و اعتراض خود را به صورت تحصن نشان خواهيم داد".
همزمان سایت شهرفردا ارگان ائتلاف اصلاح طلبان تهران خبر داد که برخی از صندوق های رای در تهران مفقود شده است.به نوشته این سایت"بر اساس اعلام قبلی قرار بود در هر سایت شمارش به وضعیت 60 صندوق رسیدگی کند، اما امروز مشخص شد تنها 55 صندوق به هر سایت شمارش آراء داده شد و مشخص نیست 5 صندوق دیگر کجاست".
شهرفردا همچنین نوشت:"از شب گذشته تعدادی از صندوق ها پس از پلمب شدن در اطاقی قرار گرفته و تنها با کشیک نیروهای انتظامی به حال خود رها شده و هنوز برای شمارش آنها اقدامی نشده است. مشخص نیست برای شمارش این صندوقها چه اقداماتی صورت گرفته است".گم شدن صندوق رای حوزه خاوران نیز خبر دیگری است که ارگان ائتلاف اصلاح طلبان تهران منتشر کرده است.
غافلگیر شدیمائتلاف حامیان دولت و چندین سایت خبری متعلق به آنها از جمله سایت رجا نیوز که جمعه شب و پیش از اتمام رای گیری در کشور از پیروزی قاطع نزدیکان دولت و شکست اصلاح طلبان خبر داده بود،روز گذشته ناگهان سکوت پیشه کردند.رجا نیوز که توسط نزدیکان غلامحسین الهام سخنگوی دولت اداره می شود،غروب دیروز خبر راهیافتگان قطعی تهران به خبرگان رهبری را منتشر و اعلام کرد که آیت الله خوشوقت یکی از نزدیکان به ستاد رایحه خوش نفر بیست و یکم تهران شده و از راهیابی به خبرگان بازمانده است.این در حالی است که همین سایت جمعه شب خوشوقت را نفر اول تهران معرفی و اعلام کرده بود که هاشمی رفسنجانی و دیگر نامزدان در فاصله بسیار از او قرار گرفته اند.
در همین حال روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز خود با اشاره به سخنان يكي از مسئولين نظارتي انتخابات مبنی بر اینکه" اين انتخابات اخلاقي ترين انتخابات بود"، نوشت :"اين سخن را فقط درصورتي ميتوان پرداخت كه سيل تخريب ها و ناسزاهاي سرازير شده به سوي بعضي از كانديداهاي خبرگان رهبري بويژه آيت الله هاشمي رفسنجاني كه از يكسال قبل تا شب 24 آذر ادامه داشت را بخشي از اقدامات اخلاقي بدانيم!".
وقتی در نهم اسفند 81 در انتخابات شوراها رقبای اصلاح طلبان در یک انتخابات سرد آراء برتری یافتند،ساعت 12 ظهر دهم اسفند مسئولان وزارت کشور نتایج اولیه انتخابات تهران را منتشر کردند،اما در انتخابات اخیر،دولت و حامیان ان برخورد متفاوتی پیشه کرده اند. وزیر کشور این موقعیت را دیروز به صراحت چنین تصویرکرد: "غافگیر شدیم".

هیچ نظری موجود نیست: