۹ بهمن ۱۳۸۶

ناآرامي در خوابگاه دانشگاه

بازتاب ورود گارد ضد شورش به کوی دانشگاه تهران و ضرب و شتم دانشجویان در رسانه ها

منبع: خبر نامه اميركبير

دویچه وله: ورود گارد امنیتی به داخل دانشگاه بعد از ۸ سال، میترا شجاعی

 شامگاه شنبه‌، ۷ بهمن، در سومین شب تجمع اعتراضی دانشجویان کوی دانشگاه تهران، نیروهای گارد امنیتی به داخل دانشگاه رفتند و طبق اظهارات شاهدان عینی، تعدادی از دانشجویان را دستگیر کردند. تعداد دیگری از دانشجویان نیز در درگیری با ماموران زخمی شده‌اند. به گفته دانشجویان، خواسته‌های آنان کاملا صنفی بوده و تنها خواهان بهتر شدن شرایط تحصیلی خود هستند.

 به گزارش خبرنامه امیرکبیر، پایگاه خبری دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، شامگاه هفتم بهمن، ساعت ۱۹:۳۰ حدود ۵۰۰ نفر از دانشجویان ساکن کوی دانشگاه تهران، برای سومین شب پیاپی مقابل در دانشکده فنی تجمع کردند.

 ساعاتی پس از شروع این تجمع، نیروی انتظامی و گارد ضدشورش که در خیابان امیرآباد مستقر شده‌بودند، وارد فضای کوی شدند.

 فرید هاشمی،دانشجوی دانشگاه تهران واقعه یک‌شنبه شب را این گونه شرح می‌دهد: «دیشب راس ساعت ۳۰ / ۹ دقیقه نیروهای گارد ضدشورش با حمله به سمت دانشجویانی که در پایین کوی، معروف به در فنی حضور داشتند، وارد ساختمان کوی شدند و تا ۱۵ متر داخل کوی آمدند و حداقل ۱۸ نفر از دانشجویان را مجروح کردند. یعنی ۱۸ نفر از دانشجویانی که باتوم خورده بودند مجروح شدند. حالا گزارش‌های متفاوت هم حاکی از این است که ۳ تا ۵ نفر ازدانشجویان توسط گارد ضد شورش دستگیر شدند و از کوی خارج و برده شده‌اند».

این در حالی است که روز جمعه معاون دانشجویی دانشگاه تهران با حضور در میان دانشجویان قول پی‌گیری مطالبات صنفی دانشجویان را داده بود.

به گفته هاشمی، بخشی از این مطالبات هم مثل تغییر پیمانکار سلف‌سرویس دانشگاه، انجام شد اما از آنجا که به بقیه خواسته‌های دانشجویان توجهی نشد، اعتراضات ادامه پیدا کرد:

«دیروز بعد از اینکه یک قسمت ازخواسته‌های صنفی دانشجویان برآورده شد توسط مدیریت دانشگاه، انتظارشان این بود که غائله ختم بشود و دانشجویان دیگر خواستار ادامه‌ی مطالباتشان نباشند. ولی دانشجویان خواستار این بودند که تمام مطالباتشان برآورده بشود. ولی خب متاسفانه مدیریت دانشگاه آن جور که باید و شاید بقول معروف دانشجویان را آدم حساب نکرد و شاید اگر از دانشجویان هیاتی دانشگاه قبول می‌کرد، هیاتی ازدانشجویان را برای پیگیری مطالبات آنها، دیگر این اعتراضات به شب سوم کشیده نمی‌شد. ولی خب به شب سوم کشیده شد و متاسفانه آن اتفاقاتی که گفتم افتاد».

 فرید هاشمی خواسته‌های دانشجویان دانشگاه تهران را این گونه عنوان می‌کند: «بطور مشخص مطالباتی که دانشجویان مطرح کرده بودند در این سه روز شامل این موارد بود: یکی بهبود وضعیت خود خوابگاه است، بهبود وضعیت غذای خوابگاه است، بهبود وضعیت امکانات خود داخل کوی است، برقراری مجدد سرویس‌های دانشجویی است که ازاول سال تحصیلی برداشته شده و بعد توقف احضارهای دانشجویان، احضارهای سیاسی و صنفی دانشجویان به کمیته‌های انضباطی و آزادی دانشجویان در بند».

 روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت نیز طی اطلاعیه‌ای به ورود نیروهای انتظامی به محوطه کوی دانشگاه اعتراض کرد.

در این اطلاعیه با توجه به مصوبه شورای عالی امنیت ملی که ورود نیروهای نظامی را به دانشگاه ممنوع کرده، این سؤال مطرح شده‌است که هدف آمران این اقدامات چیست؟

 دراین اطلاعیه همچنین با توجه به اخباری مبنی بر زخمی شدن تعدادی از سربازان نیروی انتظامی در جریان درگیری‌های کوی دانشگاه، آمده است:

 «بی شک به خشونت کشیده شدن اعتراضات دانشجویی، زمینه لازم برای سرکوب آن توسط نیروهای اقتدارگرا را فراهم می‌آورد و حاصلی نخواهد داشت».

 در پایان این بیانیه، دفتر تحکیم وحدت دانشجویان را به حفظ آرامش در پیگیری مطالباتشان دعوت کرده‌است.

 رادیوفردا: حمله نیروهای ضد شورش به دانشجویان کوی دانشگاه

 در حالی که یک شنبه شب تجمع اعتراض آمیز دانشجویان برای سومین شب پیاپی در محوطه کوی دانشگاه تهران ادامه یافت، نیروهای ضدشورش با ورود به محوطه کوی، با دانشجویان درگیر شدند.

 منابع دانشجویی خبر داده اند که شامگاه یکشنبه، ۷ بهمن، حدود ۵۰۰ نفر از دانشجویان ساکن کوی دانشگاه تهران با تجمع در محوطه کوی نسبت به برآورده نشدن مطالبات صنفی شان اعتراض کردند.

 پیمان عارف، فعال دانشجویی، در گفت و گو با رادیو فردا ضمن تایید تجمع بیش از ۵۰۰ دانشجو در محوطه کوی گفت: «از ساعت نه و بیست دقیقه نیروهای ضدشورش از در جنب دانشکده فنی وارد محوطه کوی دانشگاه شدند.»

 همچنین خبرنامه امیرکبیر گزارش داده است بیش از ۷۰ نفر از نیروهای ضدشورش، که به همراه مأموران لباس شخصی در خیابان امیرآباد مستقر شده بودند، در پاسخ به شعارهای دانشجویان علیه نیروی انتظامی، دانشجویان را «هو» می کردند و در خیابان مقابل خوابگاه دانشجویان رژه می رفتند.

 بر اساس گزارش های دریافتی، با شکسته شدن یکی از درهای دانشکده فنی، مأموران امنیتی با حمله به طرف دانشجویان، آنها را تا محوطه داخلی کوی تعقیب کردند و دانشجویان تجمع کننده را مورد ضرب و جرح قرار دادند.

 پیمان عارف به رادیو فردا گفت که در حمله نیروهای امنیتی به داخل محوطه کوی تعدادی از تجمع کنندگان مجروح، و تعدادی از دانشجویان نیز بازداشت شدند.

 پس از دقایقی، نیروهای ضدشورش از محوطه کوی دانشگاه خارج شدند و به خیابان بازگشتند. دانشجویان نیز با انتقال مجروحان به نمازخانه کوی، همچنان به تجمع و شعار دادن در محوطه کوی ادامه دادند.

 جمعیت دانشجویان در ساعت ۱۰ شب به بیش از ۱۰۰۰ نفر رسیده بود و دانشجویان شعارهای تند سیاسی علیه مسئولان نظام جمهوری اسلامی سر می دادند.

 خبرنامه امیرکبیر همچنین گزارش کرده است دانشجویان از داخل کوی و پشت بام ساختمان خوابگاه های کوی به سوی نیروهای مهاجم سنگ پرتاب کردند و گارد ضدشورش را وادار کردند پس از دفاع با سپرهای خود در برابر سنگ ها، عقب نشینی کنند.

 از مجروح شدن چند مأمور نیروی انتظامی، و انتقال آنها با آمبولانس، نیز گزارش هایی دریافت شده است.

 پس از خروج مأموران از محوطه کوی، چند درگیری پراکنده دیگر نیز روی داد که نیروهای انتظامی با حمله به سوی دانشجویان آنها را متفرق کردند. تجمع دانشجویان تا دقایقی مانده به نیمه شب ادامه داشت.

 فرید هاشمی، فعال دانشجویی دانشگاه تهران، به خبرنامه امیرکبیر گفته است: «خشونت شب گذشته ابتدا از سوی نیروهای پلیس آغاز شد.»

 

آقای هاشمی با اشاره به اینکه تنها راه ورود نیروهای پلیس به دانشگاه و کوی، اجازه هیئت امنای دانشگاه و دفتر رییس دانشگاه است، گفت: «هنوز مشخص نیست که نیروهای پلیس چگونه مجوز ورود به کوی را کسب کرده اند و به ضرب و شتم دانشجویانی پرداخته اند که خواسته های کاملا صنفی داشته اند.»

پس از حادثه ۱۸ تیر سال ۱۳۷۸، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ورود نیروهای انتظامی را به محوطه های دانشگاهی ممنوع کرد.

 تجمع اعتراضی دانشجویان ساکن کوی دانشگاه تهران از روز جمعه، پنجم بهمن، و در واکنش به کیفیت پایین غذا و مسکلات رفاهی، آغاز شد.

 مهدی قمصری، معاون دانشجویی دانشگاه تهران، در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اعلام کرده است رییس دانشگاه تهران با تعیین نماینده ای، خواستار بررسی و گزارش مشکلات رفاهی دانشجویان کوی دانشگاه طی یک هفته شده است.

 به گزارش ایسنا، آقای قمصری همچنین با اشاره به انتخابات شورای صنفی کوی دانشگاه، گفت: «با دستور ریاست دانشگاه، قرار است صلاحیت انتخابات شورای صنفی کوی تایید و احکام افراد انتخاب شده صادر شود.»

وی همچنین گفته است جهت افزایش کیفت غذای کوی «پیمان‌کار غذا بزودی تغییر می کند.»

 بی بی سی: سه شب نا آرامی در کوی دانشگاه تهران

 دانشجویان کوی دانشگاه تهران، مجموعه خوابگاه های دانشجویی این دانشگاه، در سه شب گذشته و در اعتراض به نحوه مدیریت کوی تجمعاتی برگزار کرده اند که در مواردی با درگیری با نیروهای انتظامی همراه بوده است.

 این اعتراضات جمعه شب و در اعتراض به کیفیت بد غذای غذاخوری کوی دانشگاه آغاز شد و در ادامه آن مسائل دیگری از جمله سرویس های ایاب و ذهاب از کوی دانشگاه به دانشگاه تهران و مدیریت کوی دانشگاه نیز مطرح شد.

 از مدتی پیش سرویس های ایاب و ذهاب دانشجویان دختر و پسر تفکیک شده و ساعات کار این سرویس ها نیز محدود شده است.

 اعتراضات دانشجویان شنبه شب و یکشنبه شب نیز ادامه یافت و به تدریج شعارهای تند سیاسی، از جمله درخواست برکناری عمید زنجانی رئیس دانشگاه تهران، نیز به شعارهای دانشجویان اضافه شد.

 یکشنبه شب و در سومین شب اعتراضات دانشجویان، نیروهای گارد ضد شورش نیز در بیرون محوطه کوی دانشگاه حاضر شدند.

 با حضور این نیروها، دانشجویان به سمت در ورودی کوی حرکت کرده و دقایقی با نیروهای گارد ویژه درگیر شدند.

 بنا بر گزارش ها، در این درگیری ها چند تن از دانشجویان و نیز چند تن از نیروهای گارد ویژه نیروی انتظامی ایران زخمی شدند.

 منابع خبری دانشجویی از ورود نیروهای انتظامی به داخل محوطه کوی برای درگیری با دانشجویان خبر داده اند، در حالی که مقامات دانشگاه تهران این مسئله را تکذیب کرده اند.

 بعد از درگیری هایی که در تابستان ۱۹۹۹، تیرماه ۱۳۷۸، در کوی دانشگاه رخ داد، شورای عالی امنیت ملی ایران، هرگونه ورود نیروهای نظامی و انتظامی به مراکز دانشگاهی را ممنوع کرد.

 در پی اعتراضات دانشجویی مدیرکل کوی دانشگاه تهران از تغییر پیمانکار غذاخوری کوی دانشگاه و نیز افزایش ساعات کار سرویس ایاب و ذهاب بین دانشگاه و کوی خبر داده است.

 آقای فرهادی، مدیرکل کوی، به خبرگزاری ایسنا گفته است که بهبود وضعیت غذا و سرویس ایاب و ذهاب کوی پیش از این هم در دستور کار مدیریت بوده و "ربطی به تجمعات اخیر نداشته است."

 آقای فرهادی همچنین درباره تجمعات شب های اخیر کوی دانشگاه گفت: "ما این حرکت را با توجه به کمیت و کیفیت آن یک حرکت دانشجویی نمی دانیم. نتیجه عملکرد حدود ۱۰۰ دانشجو را نمی توان به حساب ده هزار دانشجوی کوی گذاشت."

 این در حالی است که منابع خبری دانشجویی، از جمله پایگاه خبری دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و پایگاه خبری سازمان ادوار تحکیم وحدت، تعداد معترضان در کوی دانشگاه تهران را بین ۷۰۰ تا هزار نفر ذکر کرده اند.

 در ماه های اخیر اعتراضات دانشجویی در دانشگاه های مختلف ایران و نیز برخورد با فعالان دانشجویی از سوی نیروهای امنیتی افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

 دفتر تحکیم وحدت در پی ناآرامی های شب های گذشته در کوی دانشگاه تهران با صدور اطلاعیه ای، ریشه بسیاری از مشکلات دانشگاه های ایران را "مسئولان انتصابی دانشگاه ها" دانسته که "به هیچ وجه خود را موظف به پاسخگویی به جامعه دانشگاهی نمی دانند."

 در ادامه این بیانیه "وزیر علوم و معاونان بی کفایتش" نیز از دلایل دیگر مشکلات دانشگاه های کشور دانسته شده اند.

 روزآنلاین: یورش پلیس به دانشگاه؛ سکوت مسوولین در قبال ضرب و شتم دانشجویان، البرز محمودی

 با اینکه در حمله شامگاه یکشنبه گارد ویژه نیروی انتظامی به دانشجویان کوی دانشگاه، بیش از ده نفر از آنان ‏زخمی و افزون بر ۵ نفر دستگیر شدند،مسوولان دانشگاه در این باره سکوت و یا آن را تکذیب کرده اند.‏

 ‏ پس از واقعه ۱۸ تیر سال ۷۸ ، شورای عالی امنیت ملی کشور ورود نیروهای انتظامی به دانشگاههای کشور ‏راممنوع کرد. بر اساس این مصوبه تنها راه ورود پلیس به دانشگاه ها، منوط به اجازه هیات امنای دانشگاه و دفتر ‏رییس دانشگاه است. حال این سوال طرح است که در شامگاه یکشنبه ، پلیس چرا به داخل کوی دانشگاه رفته و ‏دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار داده است. بدون اجازه این اقدام را انجام داده ـ که باید مورد بازخواست ‏قرار بگیرد ـ و یا با توافق هیات امنای دانشگاه تهران این کار را کرده است. ‏

 در همین ارتباط دفتر تحکیم وحدت دیشب بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه ضمن تشریح وقایع شامگاه یکشنبه، ‏به ورود "غیرقانونی" نیروی انتظامی و ماموران لباس شخصی به کوی دانشگاه اعتراض شده است. ‏

در این بیانیه می خوانیم: "در ادامه اعتراضات صنفی دانشجویان در کوی دانشگاه‏‎ ‎تهران در ساعاتی پایانی ‏روزیکشنبه نیروی انتظامی و ماموران لباس شخصی وارد‏‎ ‎کوی دانشگاه تهران شدند وبیش از۱۰دانشجو را ‏زخمی وحداقل ۳الی ۵دانشجو را‎ ‎دستگیر نمودند. ورود این نیروها به کوی دانشگاه تهران در حالی صورت گرفت‏‎ ‎که تجمع دانشجویان به مانند دوشب قبل تقریبا پایان یافته بود و دانشجویان‎ ‎در حال بازگشت به اتاقهای خود بودند. ‏این اقدام نیروی انتظامی باردیگر‎ ‎حوادث کوی دانشگاه تهران را زنده نمود و سوالاتی فراوانی را در مورد علت‏‎ ‎این رفتار برانگیخت. همچنین این نیروها در حالی وارد کوی دانشگاه تهران‏‎ ‎شدند که مطابق مصوبه شورای امنیت ‏ملی ورود این نیروها به کوی دانشگاه‏‎ ‎تهران ممنوع می باشد."‏

 تحکیم وحدت دو مساله را عامل اعتراضات دانشجویی می داند؛ از یک سو"حضور مسولان انتصابی در راس ‏دانشگاه و صدور احکام بیشمار کمیته انضباطی" و از سوی دیگر"بی کفایتی مسوولان وزارت علوم". وضعیتی ‏که موجب شده "علیرغم افزایش درآمد دولت از فروش نفت، دانشگاه تهران هنوز با کسری ۳۰۰ میلیون تومانی ‏بودجه" مواجه باشد. ‏

 ‎ ‎وقایع یکشنبه شب کوی‎‎

 اگر چه عکس ها و گزارش ها، نشان از حضور گسترده دانشجویان در سومین شب متوالی در محوطه کوی ‏دانشگاه دارد، علی فرهادی، مدیر کل کوی در گفت و گو با خبرگزاری فارس تعداد معترضان را به "پنجاه تا ‏یکصد نفر" محدود کرده است، در حالیکه خبرنامه امیرکبیر، به نقل از منابع دانشجویی از اعداد دیگری خبر می ‏دهد: "شامگاه یکشنبه، ۷ بهمن، حدود ۵۰۰ نفر از دانشجویان ساکن کوی دانشگاه تهران‎ ‎با تجمع در محوطه کوی ‏نسبت به برآورده نشدن مطالبات صنفی شان اعتراض کردند. این تجمع در حال پایان یافتن بود که نیروهای ‏ضدشورش با ورود به محوطه‎ ‎کوی، با دانشجویان درگیر شدند‎.‎‏"‏

 پیمان عارف، یکی از فعالان دانشجویی ضمن تایید تجمع بیش از ۵۰۰ دانشجو در محوطه کوی، به رادیو فردا ‏گفته است: "از ساعت نه و بیست‎ ‎دقیقه نیروهای ضدشورش از در جنب دانشکده فنی وارد محوطه کوی دانشگاه ‏شدند."‏

 خبرنامه امیرکبیر هم گزارش داده است که: "بیش از ۷۰ نفر از نیروهای ضدشورش، که به همراه مأموران‏‎ ‎لباس ‏شخصی در خیابان امیرآباد مستقر شده بودند، در پاسخ به شعارهای‎ ‎دانشجویان علیه نیروی انتظامی، دانشجویان ‏را «هو» می کردند و در خیابان‎ ‎مقابل خوابگاه دانشجویان رژه می رفتند‏‎.‎‏"‏

‎حمله به دانشجویان‎‎

 گزارش ها حاکی از آن است که با شکسته شدن یکی از درهای دانشکده فنی، مأموران امنیتی با حمله به ‏دانشجویان، آنها را تا محوطه داخلی کوی تعقیب کردند و دانشجویان تجمع‎ ‎کننده را مورد ضرب و جرح قرار ‏دادند‎.‎‏ پیمان عارف در این مورد گفته است: "در حمله نیروهای امنیتی به داخل محوطه کوی تعدادی از تجمع ‏کنندگان مجروح، و تعدادی از دانشجویان نیز بازداشت شدند‎.‎پس‎ ‎از دقایقی، نیروهای ضدشورش از محوطه کوی ‏دانشگاه خارج شدند و به خیابان‎ ‎بازگشتند. دانشجویان نیز با انتقال مجروحان به نمازخانه کوی، همچنان به‎ ‎تجمع و ‏شعار دادن در محوطه کوی ادامه دادند‏‎.‎‏"‏

 خبرنامه امیرکبیر هم گزارش داده است که پس از حمله پلیس به کوی ، جمعیت دانشجویان در‎ ‎ساعت ۱۰ شب به ‏بیش از ۱۰۰۰ نفر رسید و دانشجویان شعارهایی سیاسی،‎ ‎علیه برخی مسئولان نظام جمهوری اسلامی سر دادند‎.‎‏ ‏دانشجویان شعار می دادند: "دانشجو می میرد، ذلت نمی‎ ‎پذیرد"، "زنجانی بی عرضه، برو برگرد به حوزه" و‏‎… ‎

 دانشجویان همچنین با پرتاب سنگ از داخل کوی و پشت بام ساختمان خوابگاه‏‎ ‎های کوی به سوی نیروهای ‏مهاجم،گارد ضدشورش را وادار‎ ‎کردند پس از دفاع با سپرهای خود در برابر سنگ ها، عقب نشینی کنند‏‎. ‎پس‎ ‎از ‏خروج مأموران از محوطه کوی، چند درگیری پراکنده دیگر نیز روی داد که‏‎ ‎نیروهای انتظامی با حمله به سوی ‏دانشجویان آنها را متفرق کردند. تجمع‎ ‎دانشجویان تا ساعات ابتدایی بامداد دوشنبه ، دیروز ادامه یافت. ‏

 ‎‎انکار ورود پلیس از سوی مسوولین‎‎

 در حالی که بیشتر سایت های خبری به ورود پلیس به دانشگاه پرداخته اند اما معاون دانشجویی دانشگاه تهران ‏نظر دیگری در این زمینه دارد. خبرگزاری ایسنا گزارش داده است: "معاون دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به ‏شایعاتی مبنی بر ورود مأموران انتظامی به داخل کوی، گفت: دانشجویان درب فنی کوی را شکستند و وارد ‏محوطه‌ای شدند که دیگر کوی محسوب نمی‌‌شود و در حالی‌که درب جلوتر از آن بسته بود، آن‌ها در را باز کردند ‏و جمعیت وارد پیاده‌رو شد که مأموران نیروی انتظامی نیز آن‌ها را قدری به عقب برگرداندند. در این باره که آیا ‏کسانی دستگیر شده‌اند یا نه و این‌که چه تعدادی هستند، باید اطلاعات تأیید ‌شده‌ای به من برسد و تاکنون خبری در ‏این زمینه دریافت نکرده‌ام."‏

 از سوی دیگر مدیر کل کوی دانشگاه تهران با اشاره به تجمعات چند شب گذشته در مجموعه کوی ، با بیان اینکه ‏درجریانات اخیر هیچ فردی در کوی دانشگاه دستگیر نشده است، گفت: "در تجمعات شب‌های گذشته دانشجویانی ‏که این حرکت ها را انجام می‌دانند با پلیس بسیار فاصله داشتند و نیروی انتظامی به مجموعه کوی دانشگاه وارد ‏نشد."‏

 مدیرکل کوی دانشگاه تهران همچنین با بیان اینکه "در ۲ سال گذشته هیچ حرکت‏‎ ‎مسئله‌داری را در کوی دانشگاه ‏نداشته‌ایم"، اظهار داشت: "برخی‌ها منافع ملی‎ ‎را فدای مصالح حزبی خود می‌کنند چرا که آنها با شخص من ‏مخالفت ندارند بلکه‎ ‎مخالف تفکر من هستند‎.‎‏"‏

 ‎‎روایت ایسنا از یکشنبه شب‎‎

 اما خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، ظاهرا بر اثر فشارهای وارده بر آن، عملا روایت دیگری از وقایع کوی ‏دانشگاه ارایه می دهد ، در مورد وقایع یکشنبه شب کوی دانشگاه خبر داده است: "نزدیک به ۱۵۰‏‎ ‎تجمع‌کننده ‏حدود ساعت ۱۹ در اعتراض به آنچه وضعیت نامناسب غذای کوی‎ ‎می‌خواندند به سمت درب جنوب کوی حرکت ‏و تجمع کردند.این دانشجویان ابتدا با‎ ‎سردادن شعارهایی خواسته‌های صنفی خود را مطرح کرده و خواستار ‏استعفای برخی‎ ‎از مسوولان دانشگاه تهران شدند، اما در ادامه برخی از تجمع‌کنندگان اقدام‎ ‎به سردادن شعارهایی ‏با محتوی سیاسی کردند‏‎. ‎با افزایش میزان شعارهای سیاسی تجمع‌کنندگان و نزدیک شدن آنها به‎ ‎خروجی‌های کوی ‏، حضور نیروی انتظامی در اطراف کوی دانشگاه پررنگ ‌تر شد و‎ ‎تجمع‌کنندگان نیز در ادامه درحالی‌که آتش ‏روشن کرده بودند، شعارهایی علیه‏‎ ‎نیروی انتظامی سر دادند‏‎. ‎تجمع‌کنندگان در نهایت حدود ساعت یک بامداد به ‏تجمع خود پایان دادند‎.‎‏"‏

آفتاب: تشنج در دانشگاه به نفع هیچ‌کس نیست

یک فعال دانشجویی خشونت و تشنج را برای کل کشور زیانمند دانست و اظهار امیدواری کرد که خواسته‌های دانشجویان با درایت و عقلانیت مسئولان به زودی حل و فصل شود.

 فرید هاشمی، فعال دانشجویی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار سیاسی آفتاب، با اشاره به ناآرامی سه شب گذشته کوی دانشگاه تهران گفت:‌ «شب گذشته در سومین شب اعتراضات صنفی دانشجویان، ساعت ۹ و سی دقیقه، نیروهای ضدشورش پلیس وارد محوطه کوی دانشگاه شدند. در این ماجرا تعدادی آسیب دیدند و عده‌ای از دانشجویان نیز دستگیر شدند.»

وی تعداد دانشجویان مجروح حوادث شب گذشته کوی دانشگاه را ۱۸ نفر و دستگیرشدگان را نیز پنج تا سه نفر اعلام کرد و درباره خواسته‌های دانشجویان معترض نیز گفت: «خواسته‌های دانشجویانی که سه شب است در کوی دانشگاه اعتراضات خود را مطرح می‌کنند خواسته‌های صنفی شامل وضعیت سرویس‌ها و وضعیت غذاست و خواسته‌های دیگر آنان نیز آزادی دانشجویان فعال دربند است.»

 هاشمی درباره علت ادامه این اعتراضات و واکنش‌های مسئولان دانشگاه به این خواسته‌ها اظهار داشت: «پس از دو شب اول اعتراضات، مسئولان دانشگاه پس از جلسه‌ای که صبح یکشنبه با شورای تامین شهرستان داشتند، با دانشجویان همکاری بسیار خوبی داشتند و برخی از خواسته‌های دانشجویان را نیز برآورده کردند از جمله وضعیت غذای کوی و سرویس‌ها. اما دانشجویان خواهان برآورده شدن کلیه خواسته‌هایشان هستند و این درحالیست که مسئولان دانشگاه از دانشجویان می‌خواهند که اعتراضات را خاتمه دهند.»

 وی ادامه داد:‌ «ما بارها در پاسخ به مسئولان دانشگاه گفته‌ایم که یک هیات پنج نفره از دانشجویان کوی مشخص شود تا کلیه خواسته‌های دانشجویان معترض را به گوش مسئولان برساند اما آنها این موضوع را نپذیرفتند و تداوم توجه نکردن کامل به خواسته‌های دانشجویان،‌وقایع شب گذشته را به بارآورد که منجر به خشونت مجدد در کوی دانشگاه شد که چند سالی بود به این شکل اتفاق نیفتاده بود.»

 هاشمی با ادعای اینکه خشونت شب گذشته ابتدا از سوی نیروهای پلیس آغاز شد، افزود: «شب گذشته (یکشنبه شب) پیش از شروع خشونت تعداد دانشجویان معترض زیاد نبود ولی با ورود نیروهای پلیس به کوی و آغاز ضرب و شتم‌ها، بیش از نیمی از دانشجویان ساکن کوی را درگیر اعتراضات کرد.»

 وی با اشاره به اینکه تنها راه ورود نیروهای پلیس به دانشگاه و کوی، اجازه هیات امنای دانشگاه و دفتر ریاست یعنی آیت‌الله عمید زنجانی است، گفت: «هنوز مشخص نیست که نیروهای پلیس چگونه مجوز ورود به کوی را کسب کرده‌اند و به ضرب و شتم دانشجویانی پرداخته‌اند که خواسته‌های کاملا صنفی داشته‌اند.»

 هاشمی اضافه کرد: «در اعتراضات شب گذشته، هیچ شعار جدیدی نسبت به شب‌های قبل داده نشد و این درحالیست که در دو شب آغاز اعتراضات هیچ‌گونه درگیری میان پلیس و دانشجویان به‌وجود نیامد و همین نکته جای سوال است.»

 وی افزود: «شعارهای دانشجویان معترض صنفی بود و تنها تعداد معدودی در شعارهایشان خواستار استعفای آیت‌الله عمید زنجانی بودند و این جو غالب نبود.»

 این فعال دانشجویی در پایان تاکید کرد:«تشنج به نفع هیچ کس نیست.بدون شک تشنج و خشونت نه به نفع پلیس است و نه به نفع دانشجویان و دانشگاه؛ بر این اساس امیدواریم پاسخ خواسته‌های به‌حق دانشجویان با روندی عقلانی داده شود تا احساسات جریحه‌دار شده دانشجویان در اثر حوادث شب گذشته کوی التیام یابد و مسایل و مشکلات دانشگاه نیز در فضایی به‌دور از تنش حل شود.

--
http://zerodegree.persianblog.ir
http://shzerodegree.blogspot.com
http://zerodegree.wordpress.com

هیچ نظری موجود نیست: