۳۰ دی ۱۳۸۶

تا انتخابات-همه شايعه هاي خاتمي!

خاتمی به شایعه‌پراكنی متهم شد!

واكنش خبرگزاری دولت به ابراز نگرانی از ردصلاحیت‌ها

 

منبع: سايت خبري نوروز

نوروز: به فاصله یك روز از اظهارات آقای خاتمی كه طی آن، نسبت به «اخبار نگران‌كننده موجور درباره محروم كردن بسیاری از نیروهای مومن و مجرب و روشن از حضور در عرصه انتخابات» هشدار داده بود، خبرگزاری رسمی دولت در خبری آقای خاتمی را به «شایعه‌پراكنی» متهم كرد. این در حالی است كه همزمان، چهره‌های فعال از جریانات مختلف اصلاح‌طلب با اشاره به اهمیت اظهارات آقای خاتمی، نسبت به ابعاد ردصلاحیت‌های احتمالی هشدار داده‌اند.

 

در خبر خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) علیه آقای خاتمی كه با عنوان «شایعه‌پراكنی در بالاترین سطح» منتشرشده، آمده است: همزمان با بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس‌شورای اسلامی در هیات‌های اجرایی، موجی از تبلیغات منفی درباره احتمال محروم شدن عده‌ای از داوطلبان نمایندگی مجلس از حضور در رقابت‌های انتخاباتی توسط عده‌ای از فعالان سیاسی ایجاد شده است.

این خبرگزاری می‌افزاید: در بالاترین سطح از این شایعه‌پراكنی‌ها، متن تنظیم شده‌ای با امضای ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان به رسانه‌ها و از جمله ایرنا نمابر شد كه در آن به نقل از محمد خاتمی آمده است: «متاسفانه اخباری به دستم رسیده كه حاكی از نوعی تنگ‌نظری و اقدام برای محروم كردن بسیاری از نیروهای مومن و مجرب و روشن از حضور در عرصه انتخابات است!».

ایرنا افزوده است: «در متن تنظیم شده ستاد ائتلاف مذكور هیچ اشاره‌ای به منبع ادعاهای مطرح شده نشده است».

این خبرگزاری در ادامه حمله خود به خاتمی و اصلاح‌طلبان نوشت: «در پی انتشار این ادعای واهی، تعداد زیادی از افراد همسو با یك طیف سیاسی، حتی كسانی كه سابقه تخلف انتخاباتی خود دارند، اتهام‌زنی علیه سلامت انتخابات را تشدید كرده‌اند».

 

واكنش چهره‌های اصلاح‌طلب

در این حال، چهره‌های فعال از جریانات مختلف اصلاح‌طلب با اشاره به اهمیت اظهارات آقای خاتمی، نسبت به ابعاد ردصلاحیت‌های احتمالی هشدار داده‌اند.

«محمدرضا عارف» معاون اول دولت خاتمی نسبت به پیامدهای تنگ‌نظری، دیدگاههای جناحی وسلایق شخصی در بررسی صلاحیت نامزدان انتخابات مجلس هشتم هشدار داد.

وی در گفت‌وگو با سایت رسمی ائتلاف اصلاح‌طلبان گفت: مرحله بررسی صلاحیت‌ها بسیار مهم، سرنوشت‌ساز و حساس است. بویژه اینکه در این انتخابات به علت همسویی هیات‌های اجرای ونظارت برخی نگرانی‌ها و دغدغه‌های را ایجاد کرده است.

وی متذکر شد: هیات‌های اجرا و نظارت باید بر اساس مرصریح قانون و کف آن كسانی را كه دارای حداقل شرایط قانونی هستند را تایید كنند تا مردم ازبین آنان نامزد مورد علاقه خود را انتخاب کنند تا درآن صورت مشاركت حداكثری رخ دهد که اگر این اتفاق نیفتد، انتخابات پرشوری نخواهیم داشت.

وی بااشاره به نگرانی خاتمی در مورد شایعه حذف نامزدان اصلاح‌طلب گفت: باید توجه کرد که مشارکت گسترده مردم در سایه فراهم کردن زمینه مشارکت حداکثری تمامی جناح‌ها و نامزدهای آنها و برگزاری یک رقابت واقعی انتخاباتی میسر است. از این‌رو، ضرورت دارد تا مجریان و ناظران با رعایت قانون و ممانعت از دخیل شدن سلائق سیاسی و جناحی به ویژه در امر بررسی صلاحیت‌ها، ضمن نمایش بیطرفی خود در این انتخابات مهم و حساس، به ایجاد فضای انتخاباتی آزاد و سالم کمک کنند.

معاون اول دولت اصلاحات با بیان اینکه «با توجه به شرایط منطقه و بین‌المللی امروز ضرورت یک انتخابات پرشور احساس می‌شود»، گفت: مجلس جایگاه مهمی در جمهوری اسلامی ایران دارد و در قانون اساسی در میان قوای سه گانه جایگاهش وسیع‌تر از دو قوه‌ دیگر است. باید با درک شرایط موجود و ضرورت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات به عنوان مهمترین عامل رفع تهدیدات از کشور و نیز به کارگیری توان و پتانسیل مدیران مومن و مجرب کشور در مجلس آینده، همت گماریم .

عارف همچنین با اشاره به تاکیدات و سفارشات امام (ره) و نیز مقام رهبری برای حضور همیشگی مردم در انتخابات گفت: همه اعم از مسئولین اجرای و نظارتی، نامزدان و هواداران آنهاو مردم باید تلاش کنیم تا انتخابات مجلس هشتم پرشور برگزارشود. برای یک انتخابات پرشور، باید كسانی كه در خود توانایی و ظرفیت بالایی می‌بینند، خود را نامزد و در مردم ایجاد انگیزه كنند که اکنون این مرحله را پشت سر گذاشته‌ایم و در مجموع حضور افراد خوب بوده است، هرچند جای خالی برخی حس می‌شود.

عارف مرحله دوم را «مرحله بررسی صلاحیت‌ها» دانست و گفت: این مرحله بسیار مهم، سرنوشت‌ساز و حساس است؛ بویژه اینکه در این انتخابات به علت همسویی هیات‌های اجرایی ونظارت برخی نگرانی‌ها و دغدغه‌ها را ایجاد کرده است. هیات‌های نظارت و اجرا باید این اطمینان را در مردم فراهم كنند كه انتخاباتی سالم از حیث بررسی صلاحیت‌ها و مراحل بعد از آن برگزار می‌شود، در كنار آن امیدوارم كه با مشاركت مردم و عملكرد درست هیات‌های اجرا و نظارت مشاركت جدی افراد واجد شرایط نیز داشته باشیم.

عارف تاکید کرد: هیات‌های اجرا و نظارت باید بر اساس مر صریح قانون و کف آن كسانی را كه دارای حداقل شرایط قانونی هستند را تایید كنند تا مردم ازبین آنان نامزد مورد علاقه خود را انتخاب کنند تا درآن صورت مشاركت حداكثری رخ دهد که اگر این اتفاق نیفتد، انتخابات پرشوری نخواهیم داشت.

وی هشدار داد که هیات‌های اجرا و نظارت نباید به جای مردم اصلح را انتخاب کنند، این وظیفه مردم است، بررسی صلاحیت‌ها باید بدون تنگ‌نظری، برخورد جناحی و براساس سلایق شخصی صورت گیرد بلکه ضمن نمایش بیطرفی خود و رعایت قانون در این مرحله مهم و حساس، به ایجاد فضای انتخاباتی آزاد و سالم کمک کنند.

عارف ابراز امیدواری کرد: اتفاقاتی كه در انتخابات قبلی رخ داد و عده بی‌شماری رد صلاحیت شدند و بسیاری از حوزه‌های انتخابیه غیر رقابتی شد و نیز انگیزه حضور از مردم گرفته شد، این بار رخ ندهد، که درآن صورت عده‌ای مجبور شوند از صحنه انتخابات کنار بکشند و یا انصراف خود را ازنامزدی اعلام کنند. درخواست و انتظار ما از هیات‌های اجرا و نظارت این است كه با توجه به مسوولیت شرعی كه دارند قانون را رعایت كنند؛ چراكه ما حكومت دینی مردم‌سالارانه داریم، امیدواریم در این شرایط و با تاكید مقام رهبری انتخابات خوبی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مرحله سوم «حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای است»، گفت :مردم در صورتی که نامزد مورد علاقه خود را حذف نشده بینند و مشاهده کنند که همه سلایق و گرایش‌ها در انتخابات حضور دارند، قطعا به وظیفه ملی و شرعی خود عمل خواهند کرد و حضوری پررنگ و حداکثری خواهند داشت.

عارف ابراز امیدواری کرد دو هفته حساس بررسی صلاحیت‌ها بدون بروزمشکلی و ایجاد نگرانی به پایان برسد . وی به مرحله چهارم نیز اشاره کرد و گفت: امانت‌داری در شمارش آرا نیز وظیفه شرعی مجریان وناظران است که باید به نحواحسن اجرا شود.

«سید صفدر حسینی» مسوول کمیته امور استانهای ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان نیز با بیان اینکه «نگرانی آقای خاتمی از شایعه حذف نیروهای مجرب بر اساس گزارش‌های مستقلی است که به ایشان رسیده است»، گفت: گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که هیات‌های اجرا و نظارت با توجه به یکدست بودن و اینکه ازرقبای ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان محسوب می‌شوند، درصدد باشند فراتر ازقانون و بر اساس گرایش‌ها، سلایق و «گفته می‌شود»ها حرکت کنند.

وی گفت: این گزارش‌ها برای ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان این نگرانی را بوجود آورده است که هیات‌های اجرایی و نظارت فراتر ازقانون حرکت کرده و در جهت حذف رقبای خود قدم بردارند .

سید صفدر حسینی با تاکید بر اینکه «هشدار آقای خاتمی و نگرانی ایشان جدی است»، اظهار داشت: ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در تهران و سراسر کشور با کمترین امکانات و با راهنمایی‌های آقای خاتمی حدودا ازیک سال پیش برنامه ریزی‌های خود را آغاز کرد، چرا که اصلاح طلبان آماده‌اند بر اساس وظیفه ملی، اسلامی و انقلابی خود در عرصه خدمت به مردم حضور پیدا کنند اما اخباری که از حوزه‌های مختلف انتخابیه سطح کشور می‌رسد، این نگرانی را ایجاد می‌کند که عده‌ای در نظر دارند این جناح را ازحضور در انتخابات محروم کنند. البته شاید این مساله مورد تایید مسوولین امر نباشد بلکه عده‌ای بر اساس مشورتها و رایزنی‌های درون‌جناحی خود تصمیم بر حذف اصلاح‌طلبان در سراسر کشور گرفته باشند اما به هر حال باید مسوولین این هشدارها را جدی بگیرند.

«محمدعطریانفر»عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز با اشاره به اینكه «فضای انتخابات فعلا سرد است»، گفت: هنوز تحركات انتخاباتی از سوی احزاب و گروه‌های سیاسی چندان داغ نشده است و رسانه‌هایی كه در این میدان می‌توانند نقش موثری را ایفا كنند، هنوز آتش‌خانه‌های خود را روشن نكرده‌اند. البته فضای سرد موجود بی‌تاثیر از برخی حملات و تندخویی‌هایی كه از ناحیه جریانات رادیكال از طریق رسانه‌ها یا سخنرانی‌ها عنوان می‌شود؛ نیست.

وی افزود: امید بر این است علیرغم اینكه چهره‌های شاخصی ازجریان اصلاحات ثبت‌نام نكردند؛ همچنین در صورتی كه كسی از سوی شورای نگهبان بر طبق قانون صلاحیت‌ها رد صلاحیت نشود؛ یك لیست جامع‌الاطراف و قابل قبولی با محوریت آقای خاتمی از سوی اصلاح‌طلبان به جامعه معرفی كنند و بتوانند ظرفیت خوبی را در مجلس با حضور خودشان ایجاد كنند.

وی در خصوص اقدام اصلاح طلبان برای سلامت انتخابات در بررسی صلاحیت‌ها و شمارش آرا گفت: اصلاح‌طلبان در مرحله تائید صلاحیت كار خاصی نمی‌توانند انجام دهند مگر اینكه در صورت اعتراض نسبت به ردصلاحیت‌ها از طریق نهادهای مسئول و قانونی اعتراض خود را مطرح و پیگیری كنند تا به حق خود برسند.

عطریانفر در ادامه گفت: در بحث شمارش آرا، قانون اختیاراتی را برای وزارت كشور تعریف كرده كه وزارت كشور میادین نظارتی خود را در قالب بازرسی كه خودش تشكیل می‌دهد یا همكاری‌هایی كه با نظارت شورای نگهبان می‌كند؛ یك سرفصل جدیدی كه هیچ وقت به طور جدی به آن پایبند نبوده این است كه كاندیداها و نامزدهای انتخاباتی می‌توانند نمایندگانی را بر سر حوزه‌های رای‌گیری معرفی كنند و وزارت كشور ملزم است شرایط حضور آنها را بر سر صندوق‌ها فراهم كند تا احزاب، كاندیداها و نامزدهای انتخاباتی بتوانند از سلامت انتخابات مطمئن و مطلع شوند و درصورتی‌كه نارسایی در روند كار مشاهده شد، آن را منتقل كنند؛ كه این می‌تواند برای كاندیداها ونامزدهای انتخاباتی اعتمادآفرین و به عنوان یك ابزار سلامت انتخابات باشد.

 

--
http://zerodegree.persianblog.ir
http://shzerodegree.blogspot.com
http://zerodegree.wordpress.com

هیچ نظری موجود نیست: