۶ اسفند ۱۳۸۵

بررسي پرونده 1300 صفحه اي در يک روز

منبع: روز آنلاين
دادگاه غيرعلني اسانلو - یکشنبه 6 اسفند 1385
پروانه اسانلو، همسر منصور اسانلو جمعه شب گذشته در حالي جشن تولد 48 سالگي شوهرش را برگزار کرد که بر تمام لحظات اين جشن کوچک خانوادگي، اضطراب دادگاه فرداي منصور حاکم بود.
سرانجام صبح روز شنبه دادگاه منصور اسانلو رييس هيئت مديره سنديکاي کارگران شرکت اتوبوسراني تهران و حومه در شعبه 14 دادگاه انقلاب تهران بر گزار شد. منصور اسانلو که هشت ماه از سال گذشته را به اتهام فعاليت هاي سنديکايي و دفاع از حقوق کارگران شر کت واحد در زندان گذرانده، همچنان اعتقاد دارد داشتن سنديکا و اعتصاب براي احقاق حقوق کارگران در برابر کارفرما، حق او و همکارانش است و او تاکنون تنها بر اساس اين حق قانوني خود، عمل کرده است.اين اعتقاد و پايداري اسانلو در پيگيري ديدگاه هايش بود که باعـث شد فرداي آن روز علاوه بر همسر و دو فرزندش تعدادي از کارگران عضو سنديکا هم که پس از دستگيري هاي گسترده پاييز سال 84 و اخراج از شرکت واحد اکنون همچنان از کار بيکار هستند براي حمايت از وي در مقابل سر دراصلي دادگاه انقلاب در خيابان معلم تجمع کنند.
تجمع کنندگان در برابر چشمان پرسشگر عابرين و مراجعه کنندگان به دادگاه انقلاب، پلاکاردهايي با مضاميني همچون درخواست علني بودن دادگاه اسانلو و يا رفع هرگونه محدوديت براي فعاليت سنديکايي را در دست داشتند. آنها در پاسخ به پرسش هاي عابران که جوياي جرم اسانلو بودند تنها فعاليت هاي قانوني براي تاسيس سنديکا و دفاع از حقوق کارگران را عنوان مي کردند.
منصور اسانلو به همراه دکتر يوسف مولايي و دکتر خورشيدي وکلاي مدافع وي در ساعت 9 صبح روز شنبه روانه دادگاهي شدند که حتي اعضاي درجه يک خانواده وي هم اجازه ورود به آن را نيافتند و خبرنگاران نيز نتوانستند با حضور در اين دادگاه به علل مخالفت هاي دستگاه قضايي با فعاليت هاي قانوني سنديکاليست ها پي ببرند؛ هر چند اتهامات وي در اين پرونده تبليغ عليه نظام و اقدامات ضد امنيتي عنوان شده بود.ظهر ديروزيوسف مولايي وکيل مدافع رييس هيات مديره سنديکاي کارگران شرکت اتوبوسراني تهران پس از خروج از دادگاه در گفتگويي با مطبوعات اعتراض به غير علني بودن دادگاه گفت: در اينگونه موارد اصل بر علني بودن دادگاه است مگر آنکه قاضي با دلايل منطقي غير علني بودن دادگاه را توجيه کند. اما در اين دادگاه بدون هيچ دليلي شاهد بوديم که شرايط غير علني حاکم بود.
مولايي در ادامه غير علني بودن دادگاه را به ضرر موکل خود دانست و گفت: شرايط ويژه دادگاه انقلاب به متهم فضاي بازو اجازه دفاع آزادانه را نمي دهد.
وکيل مدافع اسانلو با اعلام اين خبر که مسير دادرسي اين پرونده در همين جلسه به پايان رسيد از درخواست فرصت 5 روزه وکلاي مدافع جهت تقديم لايحه دفاعيه به دادگاه خبر داد و در پايان گفت: از نظر ما شرايط برائت اسانلو فراهم است و به راي دادگاه هم خوشبين هستيم.
اعتراض اسانلو
منصور اسانلو نيز پس از پايان جلسه دادگاه طي گفت و گويي با اعلام اين مطلب که به علت دستور قاضي دادگاه از تشريح محتواي جلسه معذور است نسبت به روند دادگاه و اتهاماتش اعتراض کرد. اسانلو با اشاره به اينکه به نظر مي رسد محافل قدرت به نوعي مي کوشند تا هرچه سريع تراين پرونده را به مرحله صدور راي برسانند گفت: تعجب و اعتراض من از اين است که چگونه قاضي اين پرونده 1300 برگي را در يک جلسه رسيدگي کرد. وي به استنباطي بودن اتهاماتش اشاره کرد و افزود: استنباط افراد در مسير اين دادرسي بسيار مهم است. آيا ميتوان تبليغ عليه خانه کارگر را به تبليغ عليه نظام تعبير کرد؟
اسانلو در پايان ضمن اعلام نارضايتي از روند رسيدگي پرونده اش آن را عجولانه خواند.

هیچ نظری موجود نیست: