۷ اسفند ۱۳۸۵

اتاق بازرگاني سنگر سياسي نيست

محمد رضا بهزاديان در مصاحبه با روز: - دوشنبه 7 اسفند 1385
منبع: روز آنلاين
دقيقا 365 روز پس از اينكه محمد رضا بهزديان، رئيس دوره پنجم اتاق بازرگاني تهران توسط خاموشي، رئيس اتاق ايران بركنار شد، با آراي مستقيم اعضاي اتاق تهران راي اول اين انتخابات را كسب كرد و دوباره در تركيب اصلي جاي گرفت. بهزاديان كه نام وي در ليست تحول گرايان بود، در گفت و گوبا روز به بررسي انتخابات اين دوره و برخي از برنامه هاي آتي تحول گرايان پرداخته است.
تفاوت تركيب جديد اتاق با دوره هاي قبل چيست؟تركيب اتاق تهران در اين دوره از تمام جهات با دوره هاي قبل متفاوت است. دوره هاي انتصابي تا سال 66 كه كاملا مشخص و معلوم است. از سال 66 به بعد هم چون فضاي بي رمقي بر انتخابات حاكم بود افرادي انتخاب مي شدند كه از همان صنف سنتي هاي انتصابي قبل بودند. در اين دوره ميانگين مدرك تحصيلي بالا رفته و ميانگين سني پايين آمده است. تعداد بسيار زيادي از منتخبان اين دوره داراي مدرك دكترا و فوق ليسانس هستند. همچنين توزيع تخصص ها در اين دوره از انتخابات بسيار خوب است. همچنين چهره هايي كه انتخاب شده اند به معناي معمول، گروهي و حزبي نيستند. بخش صنعت اتاق در اين دوره مشخصا بسيار تقويت شده است و افراد بسيار باتجربه اي انتخاب شده اند.
يعني اصولا سياسي نيستند؟نه، سياسي بودن به معناي سياست سازي در اتاق اساسا خوب است. منظور من اين است كه فراد منتخب نمي خواهند از سنگر اتاق براي فعاليتهاي سياسي حزب خود بهره گيرند. در مجموع افرادي انتخاب شده اند كه تسليم زور، لابي و رابطه بازي نخواهند شد.
شما معتقديد بسياري از منتخبين از طيف اصلاح طلبان و تحول گرايان هستند، سنت گرايان چنين اعتقادي ندارند. نظر شما در اين مورد چيست؟ليست تحول گرايان را اگر با حساب سرانگشتي بشماريم متوجه مي شويم اكثريت با كدام طيف است.
استدلال آنها اين است كه مانند دوره قبل برخي از افراد وابسته به اصلاح طلبان در عمل به سنتي ها گرايش خواهند يافت.در دوره قبل با توجه به اينكه انتخابات در خاموشي و تاريكي برگزار شد، ما درتاريكي افرادي را يافته بوديم كه ضمن اينكه افراد محترمي بودند اما خيلي نسبت به پايداري آنها شناختي نداشتيم. اما در اين دوره با افرادي مرتبطيم كه به آرمانهاي تحول پايبند هستند. برخلاف دوره قبل، در دوره اخير در ليست سنتي ها و تحول گرايان هيچ كانديداي مشتركي حضور نداشت. از اين رو حرف آنها چندان درست نيست.
يعني پايه اي ندارد؟بله. اما حق دارند اين حرفها را عنوان كنند. چرا؟چون اينها قصد دارند به اين طريق چند ماه ديگر حضور خود را در اتاق طولاني كنند. اساسا عملكرد اين افراد به شكلي نبود كه نه كارمندان و نه اعضاء و نه طرفهاي مذاكره، دل خوشي از اينها داشته باشند. لذا اگر معلوم شود روزهاي پاياني حضور اين طيف در اتاق ايران است، شاهد وقايعي خواهند بود كه پاسخ و تلافي سيطره 27 ساله آنان بر اتاق ايران است. اما علي رغم اين، آنها تظاهر مي كنند در آينده هم به هر شكل باقي خواهند ماند. ولي آنها نبايد برخلاف نظر اعضاء خودشان را بر اتاق بازرگاني تحميل كنند. اينها خودشان هم مي دانند كه مشروعيت ندارند اما سعي مي كنند خود را بربنگاه داران اقتصادي تحميل كنند.
راه همكاري با چند نفر از سنتي ها كه به اتاق راه يافته اند باز است؟بله، قطعا ما خواستار همكاري آنان هستيم. ما با كسي دعوا نداريم. ما بر خلاف سنتي ها كه سياسي عمل كردند، قطعا قرار نيست سياسي عمل كنيم. در قانون برنامه چهارم و سياستهاي اجرايي اصل 44 براي نهاديته شدن بخش خصوصي راهكارهايي پيش بيني شده است. اتاق محل طرح چالشهاي بخش خصوصي است. رسالت اتاق، انتقال بحث هاي بخش خصوصي و يافتن راهكار براي آن است. ما با هيچ كسي مخالف نيستيم. هر كسي خواستار تحول در اتاق بازرگاني باشد و در مرحله بعد بخواهد كمكي به اقتصاد كشور كند ما دست او را مي فشاريم و حاضريم با او همكاري كنيم. اتاق محل فعاليت سياسي نيست كه ما افراد را به خاطر وابستگي هاي حزبي نپذيريم. قطعا ما تصويري را كه سنتي ها از رئيس اتاق دارند، نداريم چرا كه از نظر ما اتاق محل حضور اعضاء است. همچنين در شورا ها و مراكزي كه اتاق مي تواند نمايندگي داشته باشد تنها به اين قائليم كه افراد متخصص حضور يابند نه اينكه مثل اين 27 سال گذشته رئيس اتاق در همه مراكز دولتي و شوراها شخصا حضور داشته باشد و جالب آنكه در هيچ جايي هم به عنوان نماينده بخش خصوصي نباشد.
شما تحول خواهان چه برنامه اي براي تحول داريد؟رئوس برنامه هاي شما چيست؟برنامه بسيار مفصلي داريم. مثل اصلاح قانون اتاق در جهت دستيابي كامل و استقرار يك نهاد مردمي، تعديل ساختار اتاق در جهت رسيدن به يك الگوي جهاني، مشاركت در تدوين سياستهاي راهبردي در اقتصاد ايران، حمايت و تاسيس تشكل ها و سازمانهاي غير دولتي در زير چتر اتاق، شكل دهي و حمايت از حاكمين بخش خصوصي در اقتصاد ملي، حمايت از كار آفرينان در مسير اشتغال در كشور، شناسان وآموزش و بهره گيري مناسب از پديده ها و فناوري هاي مدرن در تجارت بين الملل، گشايش راه بهره مندي همه ازداوريهاي بين المللي و دعاوي منطقه اي و جهاني و فعال كردن بخش داوري اتاق ايران، ايجاد پايگاه اطلاعاتي و اينترنتي جامع و كارا و متناسب با شان اتاق و بسياري از رئوس ديگر. مثلا در دور گذشته كه وارد اتاق شديم حتي كامپيوتر هم به عنوان يك وسيله مدرن در اتاق وجود نداشت، يعني در كل 11 طبقه اتاق بازرگاني تنها 2 دستگاه كامپيوتر وجود داشت. ما براي اولين بار سخت افزار مدرن را به اتاق برديم. در دوره جديد ما بايد نرم افزارهم ببريم تا مديريت نويني در آنجا شكل بگيرد.
نرم افزار منظرتان بحث فكري است يا سيستم مديريتي؟هم فكر و هم مديريت. به عنوان مثال در دوره گذشته ما براي اولين بار در خاورميانه سيستم iso را در اتاق تهران پايه گذاري كرديم. از اين رو بحث ما هم فكر ها و ايده هاي تحول خواهانه است و هم سيستم مديريت و نرم افزارهاي مدرن.
تاثير اتاق بر اقتصاد هم مد نظر تان است؟بله. اتاق تاكنون بسيار درون گرا بود و تمام امور را در خودش محصور كرده بود. اتاق از اين جهت هيچ تاثيري بر اقتصاد كشور نداشت. هيچ ارتباطي هم با جامعه بين المللي نداشت. ما دنبال اين هستيم كه با مراكز عمده تجارت دنيا ارتباط برقرار كنيم. بايد راه را براي آميختن اقتصاد ايران با اقتصاد جهان باز كنيم.
در همين راستا احتمالا مهمترين چالش اتاق در رابطه با اصل 44 خواهد بود. تحول خواهان در اين زمينه هم برنامه هايي دارند؟قطعا برنامه داريم. ما احساس مي كنيم در مورداصل 44 كم كاري هايي شده است. در طول بيست سال گذشته با بي برنامگي كامل و برداشت غلط اقتصاد ما به سمت سوسياليسم و دولتي شدن رفت. اما متاسفانه وقتي بند الف و ب در خرداد 83 و سپس بند ج در تير 84 ابلاغ شد، فرصت خوب براي پرش اقتصاد ايران مورد بي اعتنايي قرار گرفت. ما اعتقاد داريم اصلي ترين بخشي كه بايد به اين موضوع توجه مي كرد اتاق بازرگاني بود كه متاسفانه اين كار انجام نشد. اكنون اصلي ترين برنامه ما، با توجه به فضايي كه اكنون ايجاد شده است، در همين راستا خواهد بود. ما نبايد در خصوص اين اصل شعار بدهيم. ما نمي توانيم مثلا با چند ميليارد پول بخشي از دولت را بخريم و دولت را كوچك كنيم. فروش كارخانه نساجي و احداث پتروشيمي قطعا در راستاي اصل 44 نيست. بايد سرمايه وارد كشور شود ودر مقابل آن مالكيت هاي دولتي خريداري شود. اكنون دولت حداقل 750 هزار ميليارد تومان دارايي دارد، در حاليكه جمع نقدينگي كشور بيشتر از 90 هزار ميليارد تومان نيست. تمام اين 90 هزار ميليارد تومان تنها حدود 13درصد دولت مي شود. از اين رو ما بايد فضا را براي ورود سرمايه هاي خارجي باز كنيم. بخصوص ما بايد راه را براي ورود سرمايه 1200 ميليارد دلاري ايرانيان مقيم خارج باز كنيم.
چقدر اميدوار هستيد كه موفق شويد؟ما با حمايتي كه بخش خصوصي در دوم اسفند امسال ازتحول گرايان نشان داد، بايد آنچه را در توان خود داريم بكار بنديم. اين كار، كاري فردي و شخصي نيست. من مطمئنم كه اگر تمام استعداد هاي بخش خصوصي در اتاق ايران متبلور و مطرح شود ما كاملا مي توانيم به همه آنچه كه اصل 44 در نظر دارد دست يابيم.
وقتي دولتي 750 هزار ميليارد تومان ثروت دارد، اتاق بودن حمايت دولت نمي تواند به اهدافش دست يابد، به حمايت دولت تا چه حد اميدوار هستيد؟من احساس مي كنم چون در اين بخش شخص رهبري به ميدان آمدند و دستور آن را ابلاغ كردند و از آنجا كه دولت تابع دستوراتي است كه از جانب رهبري ابلاغ مي شود، بنابراين معتقديم در اين راستا جلو خواهيم رفت و اين مسئله به ما کمک خواهد کرد..
چه تضميني وجود دارد كه اتفاق يك سال قبل در اتاق تهران دوباره تكرار نشود؟من فكر مي كنم بزرگترين تضميني كه وجود دارد حمايت بخش خصوصي است كه در اين دوره بسيار بسيار پر رنگ تر رخ نموده است. دولت جديد و مديران جديدي در سال قبل روي كار آمده بودند. اين كساني كه اتفاق اتاق تهران را رقم زدند در آن زمان همگرايي سياسي با دولت داشتند، آنان نمايندگان دولت را به انجام آن كار خلاف متقاعد كردند. به گمانم در يك سال گذشته كه ما نبوديم تجربه خوبي براي دولت و نمايندگان آن بودتا متوجه شوند چه افرادي در اتاق كار مي كردند و چه افرادي مي خواهند از اتاق به عنوان ابزار خود سود ببرند. اكنون ديگر همه در موقعيت هاي جديدي قرار گرفته ايم حتي دولت.
انتخابات اتاق ايران چه زماني برگزار مي شود؟تاثير انتخابات اتاق تهران بر آن چه خواهد بود؟طبق قانون بايد حداكثر تا يكماه آينده اتاق تهران و سپس اتاق ايران را تشكيل بدهند. اما تجربه دور قبل يادمان نرود كه 6 ماه آن را به تعويق انداختند. ايندفعه هم ممكن است با استفاده از خلاء قانوني و يا هرچيز ديگري سعي كنند همين کار را بكنند.
اما اتاق تهران بزرگترين اتاق كشور است و به تنهايي از هر جهت از تمام اتاقهاي ايران گسترده تر است. بنابراين نمي توان از تاثير اين انتخابات بر انتخابات اتاق ايران چشم پوشي كرد. اغلب اعضاي اتاق ايران از اعضاي اتاق تهران هستند. بنابراين نمي توان با يك سري فعاليت هاي زير ميزي و لابي اين اراده حاكم شده در اتاق تهران را متوقف كرد.
يعني اميدوار به تغييرات در آن سطح هم هستيد؟بله. قطعا به دنبال اين امر هستيم.

هیچ نظری موجود نیست: