۵ اسفند ۱۳۸۵

اعتصاب سراسری معلمان از 15 اسفند

اگر خواست هایشان برآورده نشود - پنجشنبه 3 اسفند 1385
منبع: روز آنلاين
نويد احمدي

"ما نگرانيم از اينكه شوراي نگهبان بندهاي ديگري از لايحه خدمات كشوري را رد كند و بدين ترتيب حق و حقوق ما ضايع شود".اين خواسته معلميني بود كه ظهر ديروز براي دومين بار طي سه هفته اخيردر مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند.آين معلمان با تجمع مقابل مجلس قصد داشتند به رد لايحه مديريت خدمات كشوري از سوي شوراي نگهبان اعتراض كنند.این معلمان در واقع تمام خيابان مجاهدين اسلام را در تصرف خود داشتند، هر چند عبور و مرور خودرو ها همچنان انجام مي شد.ماموران لباس شخصي و لباس يشمي نيروي انتظامي نيز به تعداد زيادي مشاهده مي شدند.
مانند تجمع دو هفته قبل تعداد زيادي دوربين فيلمبرداري نيز از هر سو مشغول فيلمبرداري بود در حالي كه معلمان حتي خواهان فيلمبرداري از مراسم براي خود نبودند.
حتي پنجره هاي طبقات چهارم و پنجم مجلس نيز پذيراي افرادي بود كه با دوربين هاي مخصوص خود مشغول فيلمبرداري بودند.برخي از معلمان دقيقا در عدسي دوربين هاي فيلمبرداري كه در خيابان و نزديك تجمع آنها موجود بود خیره مي شدند وبه فيلمبردارمي گفتند:" بيا تصوير من را را هم بگير شايد براي ارتقا، به دردت بخورد".
فرهنگيان حاضر در اين تجمع که خبرگزاري ها تعداد آنها را "چند صد نفر" اعلام كردند و خودشان معتقد بودند جمعيت آنها از مرز 3 هزار نفر نيز گذشته، در عین حال نماينده بسياري از تشكل هاي فرهنگيان بودند.
در جریان اين تجمع از سوي معلمان تريبون آزاد تشكيل شد و حدود بيست نفر از معلمان زن و مرد به ارائه مباحث خود كه اغلب كوتاه و زمينه هاي معيشتي،كرامت انساني،منزلت معلمي و سوء مديريت در وزارت آموزش و پرورش را شامل مي شد، پرداختند.چيزي كه تجمع امروز را از تجمع دو هفته قبل متمايز مي كرد حضور بسيار زياد خانم هاي معلم بود كه همراه با همكاران ديگر خود شعار می دادند و فرياد مي زدند.
آنها شعارهايي همچون" معلم دست‌فروش نتیجه تبعیض"،"رييس جمهور كشور وعده به فرهنگيان شعار بود شعار"، "مجلسان هفتم مصوبه هماهنگ فريب بود، فريب بود"،" حقوق ما ريال است، هزينه به دلار است"، "معلمين كشور، رزمندگان جنگند، انصاف نبود اينقدر از تبعيضات برنجند"،"شوراي نگهبان، عدالت عدالت"،" مجلس، دولت، نگهبان، غافل از فرهنگيان"،" معلم چند شغله نتيجه تبعيضه، نداشتن انگيزه، نتيجه تبعيضه" سرمي دادند.
بسياري از معلمان در خصوص علت تجمع خود در مقابل مجلس و نه شوراي نگهبان كه اين لايحه را رد كرده است اعلام كردند:" اساسا گويا اين طرح قرار بود از ابتدا رد شود و در نتيجه اعتراض ما در دو هفته قبل، دولت و مجلس اين طرح را تصويب كردند و در عوض از شوراي نگهبان خواستند آن را رد كند و بدين ترتيب توپ را به زمين شوراي نگهبان انداختند".
در اين تجمع همچنين معلمان حاضر اعلام كردند خواهان استعفا و يا بركناري،"محدث" معاون وزير آموزش و پرورش هستند كه به معلماني كه در تجمع 15 بهمن شركت كرده بودند توهين كرده است.
در ادامه این گردهمایی نيز معلمان خواستار استيضاح "فرشيدي"وزير آموزش و پرورش به علت سوءمديريت و عدم درك مسايل آموزشي شدند.
در تجمع معلمان تنها نماينده اي كه حضور يافت"قنبري"بود كه معلمان از آنجا كه به شدت عصباني بودند اجازه ندادند او حرفهاي رسمي اش را به اتمام برساند.قنبري اعلام كرد مجلس وظيفه اش را در قبال نظام هماهنگ و معلمان انجام داده است.تجمع معلمان ديروز در حالي شكل گرفت كه شنبه گذشته بسياري از معلمان در راستاي برنامه اي كه در تجمع دو هفته قبل اعلام شده بود در مدارس حضور يافتند اما به كلاسهاي درس نرفتند.
همچنين تجمع ديروز معلمان در حالي صورت گرفت كه هنوز شوراي نگهبان در بررسي اش در خصوص لايحه نظام هماهنگ به بند 10 كه در ارتباط با معلمان است نرسيده و تا بند 5 كه مورد بررسي شوراي نگهبان قرار گرفته تا كنون 20 ايراد مشاهده شده است.
تجمع فرهنگيان كه تا حدود ساعت5 عصر ادامه داشت با صدور قطعنامه اي 4 ماده اي خاتمه يافت.
در بند يكم اين قطعنامه آمده بود:"در صورت ادامه اين روند و عدم نتيجه گرفتن معلمان تجمعي در روز شنبه 12 اسفند ماه در مقابل مجلس برگزار خواهند كرد".
بند دوم تاكيد مي كرد:"معلمان ديگر هيچ مقام و هيچ مسوولي را در تجمع بعدي جز رئيس جمهور و رئيس مجلس نخواهند پذيرفت و از پذيرش نمايندگان نيز معذور خواهند بود".
در بند سوم اين قطعنامه اشاره شده:"در صورت عدم پاسخ روشن به خواسته ها،معلمان كشور از 15 اسفند از حضور در مدارس خودداري خواهند كرد".
و در نهايت بند چهارم با اشاره به عملكرد صدا و سيما و دعوت به روشنگري و عملكرد فراجناحي، پيشنهاد كرده بود:" ميزگردي با حضور نماينده مجلس،نماينده دولت و نماينده معلمان در اين رسانه ملي برگزار شود".

هیچ نظری موجود نیست: