۲۳ بهمن ۱۳۸۵

ديپلماسي داخلي متفاوت هاشمي

منبع: روز آنلاين
همزمان با شدت گرفتن ديپلماسي گفتگو در خارج - دوشنبه 23 بهمن 1385
حميد احدي
سه روز بعد از آن که سفر برنامه ريزي شده محمود احمدي نژاد به قم لغو شد، سفر دو روزه هاشمي رفسنجاني به قم و ديدار وي با مراجع بزرگ مذهبي آن شهر که با دو سخنراني مهم وي همراه بود، نظر محافل سياسي را به تحولات سياسي داخلي جلب کرده است. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در آستانه ساگلرد پيروزي انقلاب به جز با آيت الله منتظري قائم مقام سابق رهبري و بزرگ ترين مقام شيعه منتقد نظام، تقريبا با تمامي مراجع تقليد ديدار کرد.
اعتماد روزنامه هوادار هاشمي رفسنجاني در گزارشي بيرامون اين ديدار نوشته در حالي که اخبار پراکنده يي مبني بر کدورت مراجع قم از احمدي نژاد منتشر مي شود، در خانه اکثريت علماي قم به روي هاشمي باز است. علاوه بر ديدارهاي خصوصي با رهبران مذهبي شرکت و سخنراني در همايش دوسالانه پژوهش برتر حکومت اسلامي و سخنراني در مدرسه عالي امام خميني برنامه هاي رسمي نخستين روز سفر هاشمي رفسنجاني بود.
سفر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام از چند نظر اهميت استثنائي داشت. اين نخستين سفر هاشمي به قم بعد از ديدار وي در پانزده خرداد که با اغتشاش روبه رو شد و چند تن از وابستگان آيت الله مصباح يزدي که از آن ها به عنوان روحانيون هوادار احمدي نژاد ياد مي شود با ناسزاگوئي به هاشمي، عملا مانع از ادامه سخنراني وي شدند. اهميت ديگر سفر به موقعيت حساس سياست خارجي است که باعث شده است هم نماينده ويژه رهبر جمهوري اسلامي [علي اکبر ولايتي] راهي مسکو شود و پيامي را در آستانه تشکيل کنفرانس مونيخ به رييس جمهوري روسيه برساند و هم علي لاريحاني که اعلام شده بود در اجلاس امنيتي مونيخ حاضر نخواهد شد راهي آن شهر شده تا همزمان با نطق تند ولاديمير پوتين در آن حضور داشته بانشد. اين مجموعه در حالي که تبليغات مربوط به احتمال حمله نظامي آمريکا به ايران شدت گرفته، شرايط بين المللي و منطقه اي ايران را به شدت حساس کرده و از همين رو به سفر هاشمي به قم – پايتخت دوم جمهوري اسلامي – اهميتي فوق العاده بخشيد.
دستمان خالي نيست
هاشمي رفسنجاني خود هدف از اين سفررا استفاده از تجربيات اساتيد قم و تازه کردن ديدار با آنها عنوان کرد، اما محور ديدار وي ضرورت اتخاذ تدبير در اوضاع بحراني کنوني با همفکري علما و حفظ وحدت روحانيت بود. همان موضوعي که هاشمي در اظهاراتش طي چند ماه اخير بر آن تاکيد کرده است. علاوه بر اين، عضو مجلس چهارم خبرگان رهبري، از اهميت مجلس خبرگان سخن گفت. وي اين ساختار را چتر حفاظتي بر روي نظام دانست و گفت: "امروز داستان و شيوه کار ما براي تعيين رهبري روشن است و دستمان از نيروهاي با صلاحيت نيز خالي نيست."
منتخب اول خبرگان رهبري از استان تهران در ابتداي ورود به قم عازم بيوت صافي گلپايگاني، صانعي، موسوي اردبيلي، نوري همداني، مکارم شيرازي، جوادي آملي، شبيري زنجاني، فاضل لنکراني و مشکيني شد و همچنين با بيت مرحوم ميرزاجواد تبريزي هم ديدار کرد. مضاف بر اين صبح جمعه نيز در محل اقامتش با مسعودي خميني توليت آستان حضرت معصومه و آيت الله اميني، کريمي و استادي ملاقات کرد و سخنراني اش در حرم حضرت معصومه نشان داد که با گذشت فاصله زماني چند ماهه ورق به نفع رئيس جمهور اسبق برگشته و او ميهمان ويژه همايش هاي دو روز گذشته قم شده است.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به موضوع تجميع سومين دوره انتخابات شوراها و چهارمين دوره انتخابات مجلس خبرگان با اشاره به انتخابات اخير اين مجلس گفت اين ساختار يک چتر حفاظتي بر روي نظام است و اگر در شرايط حساس حاضر نباشند، معلوم نيست چه اختلافاتي در کشور براي کسب منصب رهبري ايجاد مي شود. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، پشتوانه مردمي را ضمانت بقاي مجلس خبرگان عنوان کرد و گفت: "امروز برخي ها نظام ما را مسخره مي کنند و مي گويند حکومتشان، حکومت آخوندي است که البته متاسفانه به درستي از نظام و ساختار خود دفاع نکرديم و اين موضوع هم در مظلوميت مانده است."
درباره جهان
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين در سمينار "عراق، چالش هاي امروز، بايدها و نبايدها"، همزمان با روزي که روزنامه کيهان کساني را که حمله نظامي آمريکا به ايران را محتمل مي دانند جاسوس غرب توصيف کرده بود ضمن اعلام احتمال حمله امريکا به ايران گفت؛ "حمله به ايران آسان نيست و گران تمام مي شود، اما دشمنان زخمي هستند و بايد فرض را بر حمله بگذاريم و خود را آماده دفاع کنيم".
هاشمي رفسنجاني در گفته هائي که بلافاصله در سراسر جهان پحش شد اضافه کرد بايد مشکلات عراق را ضرب در ده کرد تا امريکا بتواند به ايران حمله کند. البته ما هم بايد خيلي مواظب باشيم و نبايد دشمن را تحريک کنيم و او را کوچک بشماريم. ما منابع، شخصيت هاي مهم و دوستان خوبي در دنيا داريم و مردم ما هم همواره در صحنه حاضر هستند، بايد با استفاده از روش هاي ديپلماتيک اين مسائل را حل کنيم و نگذاريم کار به نقاط حساس بکشد.
کسي که از قديمي ترين گاردهاي انقلاب است و در همين روزها در يک برنامه تلويزيوني از موارد اختلاف خود با آيت الله خميني بنيادگذار جمهوري اسلامي پرده برداشت و نشان داد که از اولين روزهاي انقلاب ضد سلطنتي عضو شوراي انقلاب و طرف مشورت رهبر انقلاب بوده است ربايش ديپلمات هاي ايراني در عراق، اين امر را يک رسوايي بزرگ براي دولت امريکا خواند و گفت: "امريکا با اين اقدام خود مي خواهد به ايران ضرب شست نشان دهد و به دنبال ايجاد جنگ رواني است."
يکي از حضار در سمينار عراق در مورد نقش شيعيان تندرو در حوادث عراق پرسيد و هاشمي پاسخ داد: "شيعيان افراطي در مسائل عراق بي نقش نيستند اما دشمنان ملت ايران هستند که در مساجد شيعه و حرم امامان بمب گذاري مي کنند." وي همچنين به طرح خاورميانه بزرگ اشاره کرد و گفت: "لقمه بزرگ اين طرح ايران است." هاشمي رفسنجاني در ادامه با اشاره به طرح دشمن در ايجاد اختلاف بين شيعيان و سني ها گفت؛ «متاسفانه برخي کارهايي که افراطيون شيعه و سني با شيوه هاي مسلحانه و غيرمسلحانه و گفتارهاي خود انجام مي دهند، بهانه را به دست امريکايي ها داده است که به دنبال اختلاف بين شيعه و سني باشند در حالي که همه ما مسلمان هستيم. از جاهلانه ترين کارهايي که امروز صورت مي گيرد، توسعه اختلاف بين شيعه و سني است. در اين راستا هم ما بايد خودمان را کنترل کنيم و هم برادران سني خودشان را کنترل کنند.
خبرگزاري ها در مورد ديدار هاشمي رفسنجاني با موسوي اردبيلي، عضو ديگر شوراي اوليه انقلاب گزارش مفصلي مخابره نکرده اند و تنها اشاره شده که آيت الله موسوي اردبيلي درباره اهميت حوزه علميه سخن گفته است. موسوي اردبيلي از جمله روحانيوني بود که از ابتداي انقلاب در رديف هاي اول بعد از آيت الله خميني قرار داشت و از وي در بعضي از منابع به عنوان جانشين بنيان گذار جمهوري اسلامي ياد مي شد. اما بعد از درگذشت آيت الله خميني رياست قوه قضاييه و خطبه هاي نماز جمعه تهران را رها کرد و در قم به تدريس و رياست بر دانشگاه مفيد پرداخت. اما آيت الله يوسف صانعي که در سال هاي نخستين انقلاب دادستاني کشور را به عهده داشت در ديدار هاشمي با وي بنا به گزارش خبرگزاري تاکيد کرد: "بايد براي استقلال حوزه تلاش کرد." اين مرجع تقليد ضمن تجليل از "درايت، ايمان و شجاعت" رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: "مقبوليت شما نزد افکار عمومي و بزرگان همه جناح ها وظيفه جناب عالي را براي عبور نظام و کشور از شرايط حاد کنوني سنگين تر مي کند." هاشمي رفسنجاني نيز آزادمنشي حوزه علميه را بسيار مهم توصيف کرد و گفت: "توجه به مسائل روز يکي از ملزومات تعميق طرح مسائل در حوزه هاي علميه است."
آيت الله مشکيني امام جمعه قم و رييس مجلس خبرگان که هاشمي در آخرين روز اقامت خود در قم به ديدار وي رفت، راي بالاي هاشمي در چهارمين دوره انتخابات مجلس خبرگان را نشان از جايگاه وي نزد افکار عمومي دانست. هاشمي رفسنجاني از آيت الله نوري همداني نيز – که تفکراتش در نقطه مقابل آيت الله صانعي و موسوي اردبيلي قرار دالرد - ديدار کرد. وي به تحريکات ضدشيعي و تلاش براي ايجاد اختلاف در جهان اسلام سخن گفت و با بيان مشکلات موجود در بانکداري اسلامي گفت: "بايد در جهت اسلامي طرح کردن سيستم بانکي تلاش بيشتري کرد" او همچنين گفت: "متاسفانه در کتب دانشگاهي مطالب ضدشيعي گنجانده شده است."
روزنامه هاي هوادار هاشمي نوشته اند رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام دو روز بسيار پرکار را پشت سر گذاشت. هم اکنون بايد به انتظار تاثيرات سفر وي به قم در عرصه داخل و خارج بود و ديد که ديپلماسي متفاوت هاشمي به چه نتيجه اي ختم مي شود.

هیچ نظری موجود نیست: