۱۸ بهمن ۱۳۸۵

یک وکیل دادگستری: صدور قرار ممنوع‌‏الخروجي افراد منوط به ايراد اتهام از سوي مرجع قضايي است

منبع: ادوار نيوز
حقوقدان و وكيل دادگستري، ممنوع‌‏الخروج كردن افراد را منوط به ايراد اتهام از سوي مراجع ذي‌‏صلاح قضايي دانست و گفت: هر مرجعي به غير از مرجع قضايي از خروج فردي به خارج از كشور ممانعت به عمل آورد، امري خلاف قانون را مرتكب شده است.
شيرزاد حيدري شهباز با اشاره به شرايط ممنوع‌‏الخروجي افراد كه در قانون آيين دادرسي كيفري به آن اشاره شده است، گفت: در اين قانون يك‌‏سري قرارهاي تأميني براي متهمان پيش‌‏بيني و از سوي محاكم قضايي صادر مي‌‏شود تا آنها در دسترس باشند. در كنار اين قرارهاي كيفري اصلي، يك‌‏سري قرارهاي فرعي مثل ممنوع‌‏الخروج كردن متهمي كه اتهامش قطعي شده است، وجود دارد كه از سوي مراجع قضايي صادر مي‌‏شود.
وي افزود: در قانون آيين دادرسي كيفري، دادسرا و دادگاه‌ از بابت اينكه اتهام وارده با ممنوع‌‏الخروج كردن متهم تناسبي داشته باشد،‏ مي‌‏‏تواند آن متهم را ممنوع‌‏الخروج كرده و در اين راستا براي وي قرار صادر كند.
اين حقوقدان با بيان اينكه قرار ممنوع‌‏الخروج شدن فقط شش ماه اعتبار دارد،‌‏ گفت: اين قرار بايد از سوي دادگاه و نه نيروي انتظامي و نه ساير ضابطان قضايي صادر شود، در غير اين صورت امري خلاف قانون صورت گرفته است.
حيدري شهباز با تأكيد بر اينكه دادگاه بايد با استناد به اتهام انتسابي، قرار ممنوع‌‏الخروج شدن متهم را صادر كند، گفت: در قرارهاي ممنوع‌‏الخروج شدن، دادگاه بايد دلايل خود را مبني بر اينكه ممكن است متهم در مراجعت خود به خارج از كشور ديگر به كشور بازنگردد را ارايه و با استناد به اين دلايل قرار خود را صادر كند.
منبع: ایلنا

هیچ نظری موجود نیست: